Airbus A220-300. (Foto: F. LANCELOT | master films)

Airbus-kunder lovpriser kabine i A220

Kunderne hos Airbus roser indretningen i A220-flyene, hvor der er fem sæder på tværs i kabinen. Flyet er et vigtigt produkt i Airbus-porteføljen og har åbnet nye markeder.

(TOULOUSE) 536 ordrer fra 21 forskellige kunder. Det er indtil videre status for Airbus i forhold til flytyperne A220-100 og A220-300. Den europæiske flyproducent har foreløbigt leveret 68 fly til fem forskellige kunder: SWISS, airBaltic, Korean Air, Delta Air Lines og Air Tanzania.

Det seneste fly blev leveret til amerikanske Delta Air Lines, der i mandags tog imod flyet hos Airbus. Det markerede samtidig levering af fly nummer 12.000 fra flyproducenten siden 1974, hvor dets første passagerfly blev leveret.

Airbus ser stor fremtid og potentiale i A220-flyene, der er yderst populære hos kunder fra hele verden.

”A220 er et vidunderligt og meget alsidigt fly. Det kan flyve kortdistance med stor effektivitet, men det kan også flyve længere distancer. Eksempelvis her i Europa, hvor airBaltic flyver op til 1.500 miles (2.415 kilometer, red.) med det. Og i USA bliver flyet også sat ind på lange distancer. Et meget fleksibelt fly, og vores kunder elsker absolut vores ’five-abreast’-kabiner,” sagde Christian Scherer, kommerciel direktør for Airbus, i forbindelse med Airbus Innovation Days 2019 i Toulouse i denne uge.

Christian Scherer, kommerciel direktør hos Airbus, ses her på storskærmen ved Airbus Innovation Days 2019. Foto: Danny Longhi Andreasen

Han henviser til sædekonfigurationen, hvor der er fem sæder på tværs i A220-flyene, og som tilsyneladende passer fint til kunderne. Flytyperne har vakt interessen hos operatører, der sædvanligvis ikke ser mod Airbus i jagten på nye fly.

”A220’eren giver faktisk en ny markedsadgang for Airbus, fordi det henvender sig til de mere traditionelle regionale flyselskaber, der traditionelt set ikke er kunder hos Airbus. Men på samme tid er det også et ‘mainline’-fly. Nu har vi et fly, der spænder mellem disse to markedssektorer,” fortalte Christian Scherer.

Fusion giver værdi til kunder
Kort efter disse udtalelser annoncerede Airbus en nyhed på podiet, som straks fik salens opmærksomhed. Den handlede om, at A220 fra næste år får en øget rækkevidde på op til 830 kilometer. Det er gjort muligt, eftersom startvægten bliver øget med næsten 2,3 ton, hvormed flyene kan medtage mere brændstof.

Koncernchef i Airbus, Guillaume Faury, kom ligeledes ind på dette under den middag, han var vært ved tirsdag aften.

”A220’eren er et lille barn, og den vokser meget stærkt med stor succes. Den bliver stadig modnet – blandt andet i form af den annoncerede, forøgede startvægt. Vi er meget stolte af flyet. Det er en lille og vigtig flytype for Airbus, og det passer rigtig godt til vores A320, A330 og A350,” sagde han om flytypens betydning.

I 2017 fusionerede Airbus og den canadiske flyproducent Bombardier, hvilket betød, at de daværende CS100 og CS300, der blev produceret af Bombardier, blev en integreret del af Airbus-flyprogrammet. Flytyperne blev herefter benævnt ved A220-100 og A220-300.

”I stedet for at redesigne eget fly erhvervede vi dette meget, meget gode flyprogram. Jeg kalder det – i en vis forstand – business-innovation,” forklarede Christian Scherer.

”Innovation betyder ikke nødvendigvis teknologisk innovation. For så vidt A220 er det innovation gennem fusioner og erhvervelse, der giver værdi til vores kunder. A220 er et fantastisk fly, der nu bliver distribueret af Airbus. Det giver en masse ny værdi til kunderne.”

Airbus-topchef giver hint om A321XLR
I forbindelse med tirsdagens middag antydede Guillaume Faury, at den nuværende Airbus A321LR snart kan blive afløst af en A321XLR. Han sagde, at ”A321LR er verdens længstrækkende mellemdistancefly – i øjeblikket”, lød formuleringen.

Kilder fra luftfartsindustrien har over for nyhedsbureauet Reuters fortalt, at en officiel udtalelse om A321XLR’erens fremtid kan komme i forbindelse med Paris Airshow i næste måned.

Der hersker ingen tvivl om, at A321LR er en vigtig type for Airbus. En eventuel kommende A321XLR vil ikke erstatte den eksisterende A321LR, men den vil blive en tilføjelse, fortalte Christian Scherer ved Airbus Innovation Days 2019. Og han forklarede endvidere flyets store betydning.

”I markedet for mellemdistancefly har Airbus det klart mest konkurrencedygtige fly. Det er der, hvor flyselskaberne konkurrerer med hinanden. A321 tilbyder gradvist langdistance-rækkevidde for omkostninger svarende til flyvninger med mellemdistancefly. Disse fly er designet med den seneste motorteknologi og har derfor laveste brændstofforbrug,” sagde Christian Scherer.

A321LR kan operere på distancer på op til 7.400 kilometer, mens en A321XLR vil få lagt yderligere 1.000 kilometer til rækkevidden. Passagerkapaciteten bliver angiveligt den samme, hvilket vil være mellem 160 og 220 alt afhængig af kabineindretning.

CHECK-IN.dk var inviteret til Airbus Innovation Days 2019, der blev afholdt fra den 21. til 22. maj hos den europæiske flyproducent i Toulouse. Rejse og ophold var betalt af Airbus.

 

Relaterede artikler:

Airbus A220 får øget rækkevidde

AirBaltic skal have ren A220-300 flåde

Mange gætterier om ruter og kabine for A321LR

Nu taler Airbus selv om A321 XLR

Airbus gør klar til beslutning om A321XLR