- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

Airbus og Boeing i kamp om stor ordre fra KLM

Offentliggørelsen af en stor flyordre fra KLM er nært forestående, og kilder tæt på processen udpeger Airbus som favorit til at kunne levere op til 160 nye fly til selskaber i den hollandske luftfartskoncern.

Gennem årtier har både Air France og KLM været blandt nogle af Boeings rigtig gode kunder i Europa. Langdistanceflåden hos Air France har primært bestået af fly fra den amerikanske flyproducent, mens KLM har haft en flåde, hvor Boeing har været inde i både mellemdistance- og langdistancesegmentet.

Derfor er der stor spænding om den kommende flyordre, som KLM inden længe ventes at afgive på op til 160 fly i kort-og mellemdistancesegmentet, hvor valget står mellem Airbus A320neo-serien eller Boeing 737 MAX-varianterne.

Ifølge nyhedsbureauet Bloomberg, der henviser til kilder tæt på processen, så er Airbus favorit til at løbe af med ordren, hvormed KLM vil kunne få en historisk mulighed for at præsentere kunderne for nye fly i A320-serien, som søsterselskabet Air France allerede har taget til sig med i alt 43 eksemplarer.

Store rabatter på bordet
De forventede 160 nye fly er ikke alene til KLM idet lavprisflyselskabet Transavia også forventes at blive en del af ordren. Her råder hollandske Transavia i dag over 39 Boeing 737-800, mens Transavia France har 54 fly af samme type i sin enhedsflåde.

Derfor skal der givetvis klækkelige rabatter på bordet for at det vil kunne give mening at ændre flytypen, da der følger betydelige omkostninger med til uddannelse af flypersonale og teknikere samt omkostninger til opbygning af reservedelslager.

Airbus A321neo, der er en af varianterne i A320-serien, har den fordel, at der er plads til op til 230 passagerer, og med slotrestriktionerne i Amsterdam Schiphol Airport vil det være en måde at vækste på, når det ikke er muligt at sikre sig adgang til flere start- og landingstilladelser. I KLMs nuværende Boeing 737-800 er der kun plads til 180 passagerer, hvorfor kapaciteten kan øges med næsten 30 procent.

Herudover peger andre kilder på, at det britiske lavprisflyselskab Jet2 for nylig indgik en aftale om køb af 51 nye Airbus A321neo, selvom flyselskabet altid har haft en enhedsflåde fra Boeing. Dermed kan det tilsyneladende være økonomisk rentabelt at ændre flådestrategien radikalt.

Kan være taktisk spil
Det er ikke et ukendt fænomen, at flyselskaberne spiller de to store flyproducenter ud mod hinanden for at få adgang til de mest attraktive betingelser i nye kontrakter, så selvom Airbus af flere kilder er udpeget som favorit, så er sandsynligheden for at det ordren går til Boeing også ganske betydelig.

Ifølge Bloomberg ventes der en endelig beslutning i denne uge, og hverken Airbus eller Boeing har ønsket at kommentere spekulationerne.

 

Relaterede artikler:

Kæmpe flyordre under opsejling

Ny KLM-ordre på Boeing 777-fly

Air France bestiller flere Airbus A350