- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Airbus vil lave bæredygtigt brændstof i Canada

Airbus er gået sammen med store canadiske luftfartsaktører om at udvikle og producere bæredygtigt flybrændstof i Nordamerika. Produktion skal begynde i andet halvår i år.

Flyproducenter og flyselskaber har fortsat fokus på at udvikle grønt flybrændstof, selv om coronapandemien har optaget det meste af tiden i selskaberne det seneste halvandet år.

Fra den europæiske flyproducent Airbus er den seneste melding, at der er underskrevet en hensigtserklæring med SAF+-konsortiet med base i Montreal i Canada. Airbus har således valgt at gå sammen med store canadiske aktører i luftfartsbranchen omkring udvikling og produktion af Sustainable Aviation Fuel (SAF) i Nordamerika.

Airbus vil blandt andet bidrage med teknisk ekspertise, økonomisk analyse og kommunikation. Samarbejdet med de canadiske aktører skal udmønte sig i en konkret løsning til at gøre flyvning mere klimavenligt, lyder det.

Konsortium vil være SAF-pioner
SAF er særligt på vej frem i Europa, men Airbus finder det nødvendigt, at det bæredygtige brændstof bliver udviklet og tilgængeligt på hele kloden.

”Airbus er sammen med mange af sine kunder mere end overbevist om, at brugen af ​​SAF er vigtigt til at støtte luftfartsindustriens rejse mod dekarbonisering. Opbygning af dette nye canadiske økosystem sammen med SAF+-konsortiet er en vigtig milepæl, mens vi fortsætter med at arbejde for at nå vores globale mål om reduktion af CO2-emissioner i 2050,” siger Steven Le Moing, direktør for nye energikilder i Airbus.

Hos SAF+-konsortiet er der også glæde at spore over samarbejdet med den europæiske flyproducent.

”SAF+ sigter mod at være en pioner inden for SAF, og med støtte fra visionære partnere som Airbus vil vi skabe et konkurrencedygtigt selskab, der er i stand til at tilbyde en af ​​de mange teknologiske løsninger, der er nødvendige for at dekarbonisere luftfartsindustrien,” siger Jean Paquin, administrerende direktør i SAF+-konsortiet.

Skal producere elektrobrændstof
SAF+-konsortiet består af en række større Quebec-baserede flyselskaber og forskningsinstitutter som eksempelvis Air Transat, Hydro-Quebec, Aéroports de Montréal, Polytechnique Montréal og Aéro Montréal.

Målet for konsortiet er at omdanne Montreal til et bæredygtigt luftfartscenter i Nordamerika via et indledende produktionsanlæg til SAF. Det bæredygtige brændstof, der skal produceres, kendes som Power-to-Liquid (PtL). Det er et såkaldt electro fuel, der også kaldes syntetisk brændstof.

Brændstoffet består af indfanget CO2 syntetiseret med vedvarende (grønt) brint. Processen involverer opsamlet CO2 fra store industrielle kulstofudledere og konvertering til alternativt brændstof.

Det brændstof, der skal produceres hos SAF+, anslås til at have et 80 procent lavere CO2-aftryk sammenlignet med konventionelt flybrændstof. Air Transat har forpligtet sig til at købe en stor del af det fremtidige SAF til deres flåde bestående udelukkende af Airbus-fly. SAF+ vil producere den første mængde bæredygtige flybrændstof i andet halvår i 2021. Et større projekt til produktion af 30 millioner liter er planlagt til 2025.

I YouTube-videoen herunder præsenterer SAF+-konsortiet deres udvikling af bæredygtigt flybrændstof:

 

Relaterede artikler:

Verdenspremiere på flyvning med syntetisk flybrændstof

Opfordrer til tvungen brug af bæredygtigt brændstof

Norwegian: Electro fuels er en lovende teknologi