Tankning af SAS-fly i Aarhus Lufthavn. (Foto: Shell Aviation Danmark | PR)

Opfordrer til tvungen brug af bæredygtigt brændstof

Koalitionen Clean Skies for Tomorrow opfordrer EU-Kommissionen til at beslutte, at europæiske flyselskaber skal tvinges til at iblande bæredygtigt brændstof senest i 2025.

Før coronakrisen havde luftfartens forskellige aktører stort fokus på klimainitiativer for at nedbringe kulstofudledningen. I de seneste mange måneder er fokus dog for en stund vendt fra de ellers gode hensigter til forsøg på overlevelse.

Ikke desto mindre har visse aktører stadig klimaet højt på dagsordenen, hvilket kommer til udtryk i det seneste forslag fra Clean Skies for Tomorrow (CST). Koalitionens medlemmer tæller Amsterdam Schiphol Airport, Airbus, Boeing, KLM, Shell, SkyNRG og London Heathrow Airport.

CST har således bedt EU-Kommissionen om at etablere et blandingsmandat for bæredygtige luftfartsbrændstoffer i Europa senest i 2025. Et blandingsmandat er et solidt incitament til at accelerere produktionen af biobrændstoffer, mener CST. Foreningen har ikke udmeldt en konkret blandingsprocent.

Blandingsgrad skal gradvist øges
Ønsket fra CST er, at EU-Kommissionen allerede næste år skal have etableret et mandat, mens det skal træde i kraft senest i 2025. CST vil dernæst have, at den obligatoriske blanding gradvist skal øges frem mod 2050.

”Vi sigter mod en kulstoffri luftfartssektor i 2050. Innovation er vejen frem til at realisere denne ambition. Bæredygtigt flybrændstof er en gennemprøvet teknologi, der skal skaleres op. Et europæisk blandingsmandat er et godt eksempel på et politisk mål, der skaber investeringer og innovation,” siger Dick Benschop, administrerende direktør i CST.

Royal Schiphol Group, der ejer og driver Amsterdam Schiphol Airport, har gennem længere tid på internationalt plan advokeret for, at der bør indføres et mandat for bæredygtige brændstoffer. Dick Benschop har i den forbindelse også haft dialog med både den hollandske regering og EU.

Syv forslag til bæredygtig luftfart
Opfordringen til, at europæiske flyselskaber skal tvinges til at bruge den dyrere biobrændstof, er en del af i alt syv forslag fra CST til, hvad den europæiske luftfartspolitik bør baseres på. De forskellige forslag skal alle være med til at udbrede bæredygtig luftfart i Europa.

Først og fremmest skal der altså etableres en politisk ramme for produktion og forbrug af bæredygtigt brændstof. Herudover ønsker CST, at der skal være støtte til udviklingen af elektricitet og brint til at drive luftfart.

Et par af de øvrige forslag handler om, at flyselskaber skal tilskyndes til at forny flåder, ligesom der løbende skal gøres en diplomatisk indsats for at opnå kulstofneutralitet i den globale luftfart.

CST er en alliance inden for World Economic Forum, hvor der via samarbejde arbejdes for at udvikle bæredygtige løsninger, der skal gøre luftfarten CO2-neutral inden 2050.

 

Relaterede artikler:

SAS og CPH i stort projekt om bæredygtigt brændstof

Rapport: Danmark kan producere grønt flybrændstof

Avinor køber biobrændstof baseret på norsk skov