- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

Belgisk flyskat fra den 1. april

I løbet af foråret stiger priserne på flybilletter i Belgien, når der efter planen indføres en ny flyskat. Skatten vil påvirke prisen på størstedelen af flyrejserne fra landet.

Den belgiske luftfartsbranche kunne håbe på, at det er en aprilsnar, men det er ikke tilfældet. I oktober kom det frem, at Belgien overvejede at indføre en ny flyskat som en del af finansloven, og nu står det klart, at den skat træder i kraft den 1. april i år. Det fortæller Brussels Times.

Den nye afgift bliver inddelt i tre forskellige takster. Fremover bliver en billet ti euro (75 kroner) dyrere, hvis der er kortere end 500 kilometer i fugleflugtslinje fra afgangslufthavnen og til destinationen.

Afgiften bliver to euro (15 kroner) per billet, hvis der er længere end 500 kilometer til destinationen, men den befinder sig inden for EØS-samarbejdet, hvilket eksempelvis er tilfældet med København. Den stiger dog til fire euro (30 kroner), når rejsen går til en destination, som ligger uden for EØS.

Fælles for de tre er, at transferpassagerer er undtaget for at skulle betale afgifterne.

Rammer næsten alle flyrejser
Flyskatten indføres for at give større incitament til at benytte andre og mere grønne transportformer på kortere ruter. En flyvning mellem Belgien og København bliver derfor fire euro dyrere i fremtiden, mens prisen på en billet til storbyerne Amsterdam, London og Frankfurt hæves med ti euro.

I 2022 forventes skatten at blive pålagt mellem 74 og 93 procent af alle flyrejser fra Belgien. Ifølge en prognose fra den europæiske lufttrafiktjeneste Eurocontrol kan skatterne næste år dog påvirke mellem 83 og 105 procent af flyvningerne.

Det anslås, at den nye skat vil kunne indbringe omkring 40 millioner euro om året, hvilket svarer til 297 millioner kroner. I år forventes den dog blot at indbringe 30 millioner euro (223 millioner kroner), fordi skatten først indføres den 1. april.

Branchen ønsker anden tilgang
Den belgiske brancheorganisation for luftfarten, BATA, har tidligere kritiseret skatten. Organisationen mener, at der skal andre løsninger på bordet, hvis der for alvor skal sættes gang i den grønne omstilling af luftfarten.

”Luftfart er en international aktivitet og kræver derfor en global tilgang. På europæisk plan er det gennem ETS (Emission Trading System) og på globalt plan via CORSIA (Carbon Offset and Reduction Scheme for International Aviation),” siger en talsmand fra BATA.

Herhjemme har Luftfartens Klimapartnerskab foreslået, at der oprettes en Klimafond, hvor indtægterne fra en eventuel dansk flyskat kan omsættes til forskning i og produktion af grønne brændstoffer. Den danske regering forventes at komme med et konkret udspil senere i år.

 

Relaterede artikler:

Passagerafgift på korte flyvninger på vej til Belgien

Støttepartier har ikke opgivet tanken om flyskat

Brussels Airlines genåbner omkring 40 ruter denne sommer