Bruxelles Lufthavn.

Passagerafgift på korte flyvninger på vej til Belgien

Den belgiske regering foreslår passagerafgift, hvis flyvningerne er på under 500 kilometer. De belgiske flyselskaber efterlyser andre metoder, hvis målet er at mindske CO-emissioner.

Nu kommer flypassagerafgiften også til Belgien. I sit forslag til finanslov foreslår den belgiske regering, at alle flyvninger under 500 kilometer bliver pålagt en afgift. Hvor stor den bliver, er endnu uklart. Der bliver nævnt beløb på mellem to og 20 euro, men formentlig lander afgiften på et sted mellem fem og syv euro.

Vicepremierminister Petra de Sutter fra partiet De Grønne beskrev på et pressemøde afgiften som en “intern skat”, der allerede findes i de fleste af Belgiens nabolande.

Ifølge aviationanalysis.net sagde Petra de Sutter videre, at afgiften skal få rejsende med til at skifte til mere bæredygtige transportformer såsom jernbanen.

De byer, der ligger inden for en radius af 500 kilometer fra lufthavnen i Bruxelles, er eksempelvis London, Paris, Amsterdam, Hamborg og Zürich.

Kan ramme transitpassagerer
De belgiske flyselskaber har endnu ikke fået noget at vide om den nye skat, fortalte en talsmand for Brussels Airlines, Maaike Andries, til The Brussels Times.

”Det er stadig uklart for os, hvordan og hvornår forslaget bliver implementeret. Det ser også ud til, at regeringen heller ikke ved det,” sagde hun.

Hun frygter, at afgiften vil ramme passagerer, der flyver fra de omtalte byer til Bruxelles for at flyve videre ud i verden med Brussels Airlines. I nabolandene har man netop undtaget transfer-passagerer fra passagerafgifter, men gør man ikke det i Belgien, vil det ramme selskabet.

Luftfarten kender ingen grænser
BATA, der er en paraplyorganisation for den belgiske luftfart, mener, at selvom om luftfartsindustrien også ønsker at minimere indvirkningen på klimaet, så bør foranstaltninger indføres på et bredere plan.

”Luftfart er en international aktivitet og kræver derfor en global tilgang. På europæisk plan er det gennem ETS (Emission Trading System) og på globalt plan via CORSIA (Carbon Offset and Reduction Scheme for International Aviation),” sagde en talsmand fra BATA til avisen.

Han tilføjede, at en væsentlig del af CO 2-emissionerne kompenseres på den måde og understregede, at flyafgifter ikke har den samme positive effekt.

”Sådanne indtægter har det med at forsvinde ned i den store gryde med skatteindtægter, og hvor stor en procentdel af dem, der bruges til at bekæmpe luftforurening og klimaændringer, er ukendt,” sagde han.

Sats på forskning og hurtigtog
Både BATA og Brussels Airlines argumenterer for, at den belgiske regering skal hjælpe med at gøre luftfarten grønnere.

“Det kan gøres ved at investere i forskning og udvikling af alternative, grønnere brændstoffer og elektriske fly. Man kunne også arbejde for at forbinde belgiske lufthavne til højhastighedstognettet,” lød det fra BATA-talsmanden.

Maaike Andries fra Brussels Airlines supplerede:

”Både Schiphol  og Charles de Gaulle er forbundet med højhastighedstog. Men disse tog stopper ikke ved Bruxelles Lufthavn, og vi kan ikke forvente, at transferpassagerer tager toget, hvis der ikke er hurtige forbindelser,” sagde hun.

 

Relaterede artikler:

En milliard kroner til norsk luftfart i 2022

Holland indfører passagerafgift fra 2021

Passagerafgift i andre EU-lande skræmmer