- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Boeing 737 MAX i sikkerhedslanding

En Boeing 737 MAX fra Air Canada, der skulle positioneres fra langtidsopbevaring i Pinal Airpark i Arizona til Montreal, fik tekniske problemer undervejs og måtte sikkerhedslande i Tucson.

En række flyselskaber i Nordamerika er i gang med at forberede indsættelsen af Boeing 737 MAX-flyene i drift efter have været grounded i mere end 20 måneder som følge af det internationale flyveforbud, der blev konsekvensen af to på hinanden følgende ulykker, hvor 346 mennesker omkom.

Air Canada er et af de flyselskaber, der er på vej til hente selskabets 24 fly af typen 737 MAX 8 tilbage fra langtidsopbevaring i Pinal Airpark, der ligger i Sonoraørkenen i Marana i den amerikanske delstat Arizona. 

Den 22. december skulle et MAX-fly med registreringen C-FSNQ positioneres tilbage til basen i Montreal som rutenummer AC2358. Flyet, der har haft fast placering i Pinal Airpark siden den 24. februar i år, fik på flyvningen tilbage til Canada problemer undervejs. Først blev der indikeret et lav hydraulisk tryk i venstre motor, og efter have gennemgået checklisterne og konsulteret hovedkontoret valgte de tre piloter at fortsætte flyvningen. Det skriver The Aviation Herald.

Kort tid efter kom der endnu en fejlmeddelelse, hvor der blev indikeret, at der var ubalance i brændstoftankene ved venstre vinge, og piloterne valgte at lukke venstre motor ned og udsende PAN PAN-nødsignal, hvorefter flyet sikkerhedslandede i Tucson International Airport i Arizona omkring 80 minutter efter starten.

Ekstra fokus på MAX-flyene
De civile luftfartsmyndigheder i Canada, Transport Canada, forventes i løbet af januar at give endelig tilladelse til, at canadiske flyselskaber kan genindsætte MAX-flyene i drift. Kort før jul godkendte myndigheder de softwareændringer, der skal installeres i MAX-flyene, før de kan komme tilbage i kommerciel drift.

Det er en hverdagshændelse, at der sker sikkerhedslandinger som følge af tekniske fejl – eller ved mistanke herom, men der vil i begyndelsen være et særligt fokus på MAX-flyene, når de kommer tilbage i drift. Men Air Canada har da også valgt at nedtone omstændighederne omkring den nylige sikkerhedslanding.

“Moderne fly er designet til at kunne være i drift med en motor, og vores besætninger trænes til sådanne operationer,” siger en talsperson fra flyselskabet til Reuters.

Fugle- og insektreder kan udgøre en fare
Flyselskaberne er blevet  opfordret til at foretage en grunding gennemgang af de fly, der har været langtidsopbevaret under MAX-krisen eller COVID-19-pandemien, da der kan være udfordringer, når de skal i luften igen. Der er en frygt for, at fugle eller insekter kan have lavet reder kritiske steder i eksempelvis motorer eller i pitotrør (bruges til at måle flyets fart, red.).

Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur, EASA, har ifølge Reuters rapporteret en ”alarmerende tendens” i antallet af upålidelige fart- og højdeudlæsninger ved første flyvning efter længere opbevaring. I nogle tilfælde måtte fly afbryde starten eller vende tilbage til afgangslufthavnen kort efter start. I de fleste tilfælde skyldtes problemerne uidentificerede insektreder i flyenes pitot-indtag, der leverer nøgledata til flyelektronikken.

Air Canada-flyet, der sikkerhedslandede, har siden den 24. februar i år været i luften på 14 test- og træningsflyvninger fra Marana Pinal Airport.

 

Relaterede artikler:

Bekymret for sikkerheden når flyene skal tilbage i luften

Onsdag flyver Boeing 737 MAX igen

Officielt: Boeing 737 MAX må komme tilbage i drift