Parkerede Lufthansa-fly. (Foto: Lufthansa | PR)

Bekymret for sikkerheden når flyene skal tilbage i luften

Forsikringsselskaber og eksperter anmoder flyselskaber om at udvise ekstra forsigtighed, når fly, der har været groundet som følge af coronakrisen, vender retur på himlen.

Adskillige tusinde fly verden over har været henvist til jorden, siden coronapandemien brød i begyndelsen af året. Den lave efterspørgsel har gjort flyene overflødige. I hvert fald for en stund.

Den globale luftfartsbranche tripper efter at komme ordentligt i gang igen, og det vil givetvis ske i takt med, at der rulles COVID-19-vacciner ud til befolkningerne. Visse fly er allerede tilbage i luften, men krisen gør, at der fortsat står massevis af fly på jorden. På et tidspunkt stod to tredjedele af den globale flåde ubeskæftiget hen.

Nu kommer tilsynsmyndigheder, forsikringsselskaber og eksperter med en advarsel, der handler om, at flyselskaber skal være forsigtige, når langtidsopbevarede fly skal tilbage i luften. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

Der er bekymring for, at piloter kan være rustne, og at der kan være vedligeholdelsesfejl på flyene. Ej at forglemme insekter og dyr, der kan have etableret reder i motorer eller ved sensorer.

Øget antal dårlige indflyvninger
De mange groundede fly har skabt et øget antal indrapporteringer af problemer med fly, der er vendt tilbage i drift efter langtidsopbevaring. Antallet af dårligt udførte indflyvninger er steget kraftigt i år, oplyser den internationale sammenslutning for flyselskaber, IATA. Den slags kan resultere i hårde landinger, baneoverskridelser eller endda ulykke, lyder det.

”Vi har folk, der vender tilbage til arbejde, der er ret rustne, hvilket er et stort problem,” siger Gary Moran, ekspert i luftfartsforsikring hos Aons asiatiske afdeling.

Indflyvning og landing anses for de sværeste dele på en flyvning fra a til b, og der stilles betydelige krav til piloterne i forbindelse med dette. Derfor lyder opfordringen fra forsikringsselskaberne til flyselskaberne, at der i øjeblikket bør fokuseres ekstra på indflyvning og landing i træningen.

Ifølge Airbus sker de fleste dødsulykker med fly i forbindelse med indflyvningen til en lufthavn, mens det største antal ikke-dødelige ulykker sker ved landinger. I maj i år styrtede eksempelvis en Airbus A320-200 fra Pakistan International Airlines (PIA) efter en usikker indflyvning. 97 af i alt 99 personer om bord omkom.

Insekter har alvorlig indflydelse
Bekymringen er ikke kun stor over potentielt rustne piloter. Der er ligeledes frygt for, at fugle eller insekter kan have lavet reder kritiske steder i eksempelvis motorer eller i pitot-indtag.

Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur, EASA, har ifølge Reuters rapporteret en ”alarmerende tendens” i antallet af upålidelige fart- og højdeudlæsninger ved første flyvning efter længere opbevaring. I nogle tilfælde måtte fly afbryde starten eller vende tilbage til afgangslufthavnen kort efter start. I de fleste tilfælde skyldtes problemerne uidentificerede insektreder i flyenes pitot-indtag, der leverer nøgledata til flyelektronikken.

”Vi er i nyt farvand – industrien må tage skridt til at mindske risiciene, men skal være forberedt på det uventede,” siger Kate Seaton, en Singapore-baseret luftfartspartner hos advokatfirmaet HFW.

Piloter opfordres desuden til at afgive en ærlig vurdering af deres færdigheder og tilstand, når de vender tilbage på arbejde. Det fortalte Peter Meiresonne, repræsentant fra Federation of Air Line Pilots’ Association, på et webinar i oktober. Piloterne kan eksempelvis bede om længere indflyvninger til en given lufthavn for at have god tid til alle checklister.

 

Relaterede artikler:

Wizz Air tilbyder kabineansatte at blive piloter

Over 30 fly opmagasineret i tidligere NATO-lufthavn

Piloter på ulykkesfly overhørte talrige advarsler