- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Boeing har leveret sidste 737NG

Den absolut sidste nybyggede Boeing 737NG til kommerciel brug er rullet ud af fabrikken ved Seattle og leveret til KLM. Flytypen er produceret i over 7.000 eksemplarer.

En æra med produktion af Boeing 737NG (Next Generation) er slut.

Boeing har produceret det sidste civile fly af denne type, og det er netop blevet leveret til KLM. Flyet, en Boeing 737-800 med serienummer 63624 og registrering PH-BCL, landede i Amsterdam Schiphol tidligt torsdag morgen efter en flyvning på 7.100 kilometer fra Boeing-fabrikken ved Seattle.

Flyet vil allerede fredag gå på vingerne for første gang med KLM-passagerer i kabinen. Klokken 14.35 er der planlagt afgang mod Milano på rutenummer KL1631 med returflyvning klokken 16.55 fra den italienske storby på rutenummer KL1632.

Med det nye fly råder KLM over en flåde på i alt 53 Boeing 737NG-fly – herunder 16 Boeing 737-700, 32 Boeing 737-800 og fem Boeing 737-900. De nyeste Boeing 737-800 hos KLM er udstyret med et helt nyt interiør og med større bagagehylder, moderne LED-belysning, nye sæder med justerbar nakkestøtte samt USB-stik i hvert sæde.

Over 7.000 producerede 737NG-fly
Boeing 737NG-programmet blev lanceret i 1993 som modsvar til Airbus’ A320. Det første NG-fly var en 737-700, og det havde premiereflyvning den 9. februar 1997 og blev leveret til amerikanske Southwest Airlines senere samme år.

Boeing 737NG-serien består af versionerne -600, -700, -800 samt -900. Herudover blev de to langtrækkende versioner -800ER og -900ER og business-versionerne BBJ1, BBJ2 og BBJ3 også produceret ved Renton-fabrikken cirka 20 kilometer sydøst for Seattle i den amerikanske delstat Washington.

7.092 Boeing 737NG-fly nåede at blive produceret, hvoraf over 5.000 af dem var i versionen 737-800. Fremover vil der – ifølge Flightradar24 – altså ikke længere blive produceret Boeing 737NG-fly til kommerciel brug, men den amerikanske flyproducent vil stadig producere få NG-fly til militært brug.

I begyndelsen af juli i år lød meldingen, at den sidste Boeing 737NG allerede på daværende tidspunkt var blevet leveret til det Singapore-baserede leasingselskab BOC Aviation. Det viste sig dog, at produktionen fortsatte lidt endnu, og hollandske KLM blev således sidste aftager af en Boeing 737NG.

Boeing 737 MAX erstatter NG
I 2011 blev erstatningen for Boeing 737NG lanceret. Boeing løftede sløret for MAX-serien, som blev modsvaret til Airbus’ A320neo. Den nye version af flytypen havde mere brændstofeffektive motorer, og det første fly – en Boeing 737 MAX 8 – blev leveret til malaysiske Malindo Air i maj 2017.

Boeing har fået bestilling på mere end 5.000 MAX-fly, men flytypen har været groundet af sikkerhedsmæssige årsager siden den 12. marts i år som følge af de to dødsulykker med flytypen i henholdsvis Indonesien og Etiopien.

 

Relaterede artikler:

Bøde til Boeing for at montere 737-dele med fejl

For gamle – vil pensionere 45 Boeing 737-800

Sidste Boeing 737NG er leveret