- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

British Airways igen ramt af IT-problemer

Flyselskabet British Airways er atter blevet ramt af et nedbrud i selskabets IT-systemer, der betød, at driften fra Heathrow gik i stå. De tekniske problemer har udfordret selskabet siden 2017.  

Endnu et kapitel er blevet skrevet i historien om British Airways og de tilbagevendende IT-problemer, der flere gange har udfordret driften hos flyselskabet. Onsdag gik det igen galt, da en række flyvninger enten blev aflyst og forsinkede.

Flyvninger skulle være fundet sted fra Heathrows Terminal 5, der er en af de to terminaler i lufthavnen, som British Airways benytter. Hverken det fulde omfang af nedbruddet eller den præcise årsag til det er endnu kendt.

Flere passagerer har brugt sociale medier til at gøre opmærksom på problemerne. I et opslag på Twitter fortæller brugeren Will Karkar eksempelvis, at han var fanget i lufthavnen i to og en halv time som følge af en ”global IT-systemfejl”.

Det er desuden blot lidt mere end en måned siden, at et lignende nedbrud senest udfordrede flyselskabet. Den 25. februar blev omkring 500 afgange enten aflyst eller forsinkede som følge af systemnedbruddet. Derudover kunne hverken flyselskabets hjemmeside eller app tilgås.

Undskylder over for de rejsende
Siden det seneste nedbrud har British Airways tilsyneladende aflyst en række flyvninger, da håbet har været, at man på den måde kunne lette presset på de tilsyneladende anstrengte IT-systemer. Det skriver SkyNews.

Selvom British Airways endnu ikke har sat ord på, hvad der var skyld i nedbruddet onsdag, har flyselskabet dog bekræftet, at det fandt sted og er i den forbindelse kommet med en undskyldning til de passagerer, hvis flyvninger blev påvirket.

“Vi oplevede et teknisk problem i kort tid i eftermiddags, som påvirkede vores drift i Terminal 5 i Heathrow. Det er nu blevet løst, og vi genoptager flydriften. Vi har undskyldt over for de kunder, der har været udsat for besvær,” lyder det fra flyselskabet.

Flere store nedbrud de senere år
Store og omfattende nedbrud i British Airways’ systemer har været en tilbagevendende hovedpine for flyselskabet siden 2017, hvor udfordringer med selskabets IT-systemer i maj resulterede i, at omkring 75.000 af selskabets passagerer strandede overalt i verden.

Herefter gik der lidt over to år, indtil en lignende situation opstod. Denne gang ramte det blandt andet passagerer fra London-lufthavnene Heathrow og Gatwick, hvor henholdsvis 117 og ti flyvninger blev aflyst. I tillæg hertil blev flere end 300 flyvninger forsinkede, og 20.000 passagerer strandede.

Derudover skaffede hackere sig i en periode adgang til systemerne hos British Airways, hvilket betød, at de kunne høste personlige oplysninger om 500.000 kunder. Konsekvensen af datatyveriet var, at flyselskabet blev tildelt en bøde på 183 millioner britiske pund (1,6 milliarder kroner) af de britiske myndigheder.

 

Relaterede artikler:

British Airways er tilbage i Gatwick med nyt selskab

Endnu et omfattende nedbrud hos British Airways

British Airways udsat for datatyveri