Første måned uden Ryanair gjorde ondt i Billund Lufthavn, der i april tabte 100.000 passagerer i forhold til samme måned året før. "Fokus er nu rettet mod sommeren 2026," siger lufthavnsdirektøren.
Helt som ventet, kan man se aftrykket efter Ryanairs pludselige farvel i de trafiktal, som Billund Lufthavn torsdag har offentliggjort for april måned.
Samlet rejste 217.713 passagerer gennem Danmarks næststørste lufthavn, og det var 99.681 færre end i samme måned året før, hvor Ryanair havde sin base i Billund Lufthavn. Den markante passagertilbagegang svarer til 31,4 procent.
“Det niveau for passagertrafikken, vi ser i april, matcher meget godt vores forventninger til de kommende måneder og året som helhed. Vi har tidligere meldt ud, at vi forventer et fald på cirka 25-30 procent i år. Det estimat holder sandsynligvis fortsat,” siger administrerende direktør Jan Hessellund i en kommentar til tallene.
Lufthavnsdirektøren understreger, at det allerede er lykkedes på kort tid at hente mere kapacitet, men der vil stadig være destinationer som ikke her og nu vil være at finde på lufthavnens rutekort, selvom det er muligt at flyve med rute- og charterfly til omkring 100 destinationer.
“For de fleste flyselskaber er kapaciteten for 2025 allerede fuldt booket, så fokus er nu rettet mod sommeren 2026, selvom vi håber, at 2025 kan suppleres med mindst et par ruter mere. Vi har et stort arbejde foran os med fortsat at udbygge mulighederne for rejsende fra Vestdanmark,” uddyber Jan Hessellund.
Fortsat fald i fragtmængderne
Billund Lufthavn er andet og mere en passagerflyvning. Cargocentret på sydsiden af banen håndterer årligt store mængder luftfragt.
I april udgjorde fragtmængderne 6.825 tons, hvilket var 7,3 procent mindre end i samme måned året før. Det skyldes dog påskeforskydninger.
Samlet er der i årets fire første måneder ekspederet 27.218 tons luftfragt, og det er en tilbagegang på 6,1 procent i forhold til samme periode året før.
Det er e-handel, der fylder godt i fragtmængderne, og det har fået lufthavnen til at lancere en særlige e-handelsservice, hvilket sker i tæt samarbejde med Toldstyrelsen og andre nøglepartnere.
“Den nye løsning sikrer hurtig og gnidningsfri toldbehandling samt effektiv pakkehåndtering i et helt nyt, dedikeret e-handelsområde. Med os som drivkraft kan vi nu tilbyde 24-timers last-mile-levering og dermed styrke vores position på det voksende marked for e-handel,” forklarer Jan Hessellund.
Relaterede artikler:
Passagerfaldet i Billund Lufthavn er indledt