- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

CPH-Nuuk nonstop på otte timer i Dash-8

En Dash-8-200 fra Air Greenland var mandag otte timer om at flyve fra København til Nuuk, hvilket er selskabets længste direkte flyvning nogensinde med denne flytype.

Otte timers uafbrudt flyvning i et turbopropfly lyder formentlig spektakulært for de fleste.

Ikke desto mindre har Air Greenland netop gennemført en flyvning af denne varighed med en Dash-8-200. Normalt opererer turbopropflyene hos det grønlandske flyselskab ikke så lange nonstop-flyvninger, men tingene under coronakrisen er ikke helt, som de plejer.

I slutningen af marts blev al kommerciel flyvning ind og ud af Grønland indstillet. Air Greenland har dog opretholdt særflyvninger for at flyve COVID-19-prøver, fødevarer, reservedele og medicinsk udstyr frem og tilbage mellem Grønland og Danmark. De eneste mennesker om bord på flyene er besætningen og relevant sundhedspersonale. Disse flyvninger blev foretaget indtil fredag den 17. april, hvor den såkaldte “luftbro” med Dash-8-200 ophørte.

Air Greenland opererer dog stadig lange charterflyvninger med Dash-8, når det er nødvendigt. Én af disse operationer var således føromtalte tur på næsten otte timer direkte fra Københavns Lufthavn til Nuuk.

Flyvningen med rutenummer GL6493 blev gennemført mandag i flyet med registrering OY-GRP. Det 23-årige røde fly lettede fra CPH klokken 14.36, og det landede i Nuuk syv timer og 52 minutter senere. Og Air Greenlands længste flyvning nogensinde med en Dash-8-200 var en realitet.

Ekstra stor brændstoftank
Før den historiske direkte flyvning på 3.553 kilometer til Nuuk, fløj Air Greenland også direkte fra Nuuk til København med Dash-8-flyet om søndagen. Denne tur tog syv timer og 25 minutter, hvilket altså blev overgået med 27 minutter på returflyvningen.

De lange flyvninger med Dash 8-turbopropfly er muligt, da to af dem – OY-GRP og OY-GRO – hos Air Greenland har ekstra store brændstoftanke. Det betyder, at de næsten kan flyve dobbelt så langt som standardversionerne af denne flytype.

Normalt flyver Air Greenland kun med sin Airbus A330-200 mellem Kangerlussuaq og København, men efter COVID-19-udbruddet har selskabet også taget sine Dash-8-fly i brug til Danmark. Det er for dyrt at sende en A330 på vingerne, når der ikke er brug for kapaciteten, og derfor gennemførte Air Greenland frem til fredag i sidste uge fem ugentlige returflyvninger med Dash-8. Og flyvningerne var således helt uden betalende passagerer.

Frem til den historiske returflyvning foretog Dash-8-flyene en teknisk mellemlanding i Keflavik-lufthavnen ved Reykjavik i Island for at tanke op på flyvningerne mellem Nuuk og København. Det er imidlertid nu bevist, at dette ikke er nødvendigt hver gang.

Air Greenlands egen Airbus A330, der normalt er eneste flytype på ruten mellem Grønland og Danmark, er i øjeblikket til et stort vedligeholdelseseftersyn. I stedet har selskabet leaset en A330 fra portugisiske HiFly, og dette fly opererer i øjeblikket to ugentlige rotationer fra Kangerlussuaq til København.

 

Relaterede artikler:

Dash-8 turbopropfly mellem Nuuk og København

Air Greenland er klar med krisepakke

Flere flyruter til Grønland og Færøerne indstilles