Air Greenland Dash-8-200 (Foto: Air Greenland)

Dash-8 turbopropfly mellem Nuuk og København

Air Greenland opretholder forbindelsen mellem Grønland og København ved hjælp af en Airbus A330 fra Hifly og to af selskabets egne Dash-8-fly, der mellemlander på Island.

Al kommerciel flyvning ind og ud af Grønland blev i fredags indstillet frem til den 4. april, og Nuuk er i isolation. Alligevel har man flere gange i løbet af den seneste uge set et Air Greenland-fly i Københavns Lufthavn, og det har samtidig været et turbopropfly af typen Dash-8-200, der ikke kan flyve nonstop mellem Grønland og København.

Forklaringen ligger i det forhold, at der er brug for dagligt at flyve COVID-19-prøver, fødevarer, reservedele og medicinsk udstyr frem og tilbage mellem Grønland og Danmark, ligesom sundhedspersonale også skal transporteres frem og tilbage. Det er for dyrt at sende et stort fly på vingerne med COVID-19-prøver, og derfor transporteres større fragtmængder et par gange om ugen med større fly, mens Dash-8-flyet sikrer en daglige flyforbindelse.

Det er blandt andet reservedele til kritisk infrastruktur hos Nukissiorfiit (energiforsyning, red.), Tele-Post, Air Greenland samt Mittarfeqarfii/Grønlands Lufthavne, der i øjeblikket er med i flyene, der afgår fra Københavns Lufthavn mod Grønland.

Flyvninger fra både Nuuk og Kangerlussuaq
Air Greenland oplyser, at der flyves fem gange om ugen (mandag, onsdag, fredag, lørdag og søndag red.) med Dash-8-flyet fra Nuuk via Keflavik til København, mens det indlejede Airbus A330-fly fra portugisiske Hifly flyver to gange om ugen (tirsdage og torsdage, red.) fra Kangerlussuaq. Air Greenlands egen Airbus A330 har været til et stort vedligeholdelseseftersyn siden 17. februar og er endnu ikke kommet tilbage herfra.

På Dash-8-flyet til København er rejsetiden op imod otte timer inklusive den tekniske mellemlanding i Keflavik, mens Airbus-flyet fra Kangerlussuaq flyver til København på lige omkring fire timer. De to Dash-8-fly er henholdsvis OY-GRP og OY-GRO med ekstra store brændstoftanke, der betyder, at de kan flyve næsten dobbelt så langt som standardversionerne.

Det er ikke muligt for publikum at købe billetter til flyvningerne, der kun er tilgængelige for det personale, som myndighederne har udpeget til at kunne flyve frem og tilbage, så kritiske funktioner kan opretholdes.

Det er dog ikke sådan, at de grønlandske lufthavne er lukket ned. I øjeblikket betjenes der privatfly, der lander i Kangerlussaq eller Narsarsuaq for at flyve videre til Europa eller til det amerikanske kontinent. På et teknisk stop vil piloterne på privatflyene kunne få forsyninger og brændstof uden at være i fysisk kontakt med personalet hos Mittarfeqarfiit, der opererer de grønlandske lufthavne.

 

Relaterede artikler:

Om lidt bliver her stille

Flere flyruter til Grønland og Færøerne indstilles

Erstatningsfly på Air Greenland-rute i fem uger