- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

Det nye Alitalia vil i luften med 50 fly

Den italienske regering besluttede i oktober at etablere et nyt Alitalia med navnet ITA, og selskabet forventes at indlede driften i april 2021 med cirka 50 fly og 5.000 ansatte.

Alitalia har været under rekonstruktion siden maj 2017, og det er flere gange blevet forsøgt at få selskabet privatiseret. Som følge af coronapandemien fastholder den italienske stat imidlertid ejerskabet af Alitalia, da statsstøtte er nødvendig for at redde boet.

9. oktober 2020 kunne fire italienske ministre sætte deres underskrifter på en aftale om at etablere et nyt selskab, der skal hedde Italia Trasporti Aereo Spa (ITA). Det italienske transportministerium skyder tre milliarder euro (22,3 milliarder kroner, red.) i selskabet, der vil blive fremtidens flyselskab i Italien.

Airwaysmag.com har lavet en oversigt over, hvilke fly og destinationer der vil danne det kommende ITA. Ifølge luftfartssitet planlægger ITA at indlede driften i april 2021, og selskabet vil åbne med 51 fly – halvdelen af den nuværende flåde – og cirka 5.000 ansatte. Dette er omkring 50 procent af det nuværende antal medarbejdere på faste kontrakter.

ITA vil angiveligt påbegynde driften med fem Embraer E190, 40 Airbus A319/A320, fem Boeing 777-200ER og én Boeing 777-300ER. Selskabet forventer en flådefornyelse i 2022 og 2023 enten ved leasing eller køb. Planen er dernæst at fordoble flåden til 104 fly i 2026 og samtidig øge antallet af ansatte igen. Det er tidligere blevet rapporteret, at selskabet er interesseret i Airbus A220, A320neo og Boeing 787 Dreamliner.

Vil fokusere på største europæiske byer
Hvad angår fremtidige ruter, forventer ITA angiveligt, at reducere antallet af internationale ruter og frekvenser. Man vil droppe tabsgivende ruter og i stedet fokusere på de største europæiske hovedstæder og finansielle centre.

Fem af de mest rentable interkontinentale ruter får lov at fortsætte, og der satses på ruter fra Roms Fiumicino-lufthavn til New York-JFK, Los Angeles, Sao Paulo, Buenos Aires og Tokyo. Disse ruter har gennem flere år givet profit for selskabet. Selskabet vil også have ruter fra Milano Malpensa.

Ruter til feriedestinationer som Mauritius, Maldiverne og Cuba er midlertidigt blevet indstillet, men de vil angiveligt blive genåbnet, ligeså snart markederne igen tillader udenlandske turister. ITA har desuden øjnene rettet mod Shanghai, men ruten vil i første omgang blive betjent af et kinesisk flyselskab.

Planerne om et etablere et lavprisflyselskab er tidligere blevet droppet, og ITA vil derfor fortsat være et fullservice-selskab.

”Det bliver ITAliana, fordi det skal bringe Italien til verden… Det nationale flyselskab er født, og det kommer til at spille en førende rolle på det europæiske og internationale marked,” skrev Paola De Micheli, minister for infrastruktur og transport, blandt andet i et Facebook-opslag i forbindelse med underskriften af aftalen om det nye ITA-selskab.

 

Relaterede artikler:

Alitalia bliver til ITA

Alitalia tilbyder coronasikre flyvninger

Nyt Alitalia starter i juni