Den italienske regering har den 9. oktober besluttet at etablere Italia Trasporti Aereo Spa, som afløser for Alitalia, der har været under rekonstruktion siden foråret 2017.
Der skulle gå ikke mindre end 1.256 dage siden Alitalias ledelse i begyndelsen af maj 2017 besluttede at indlede en rekonstruktionsproces til det italienske flyselskabs fremtid er blevet nogenlunde afklaret.
Undervejs har der været forsøg på at privatisere selskabet med et konsortium bestående af Delta Air Lines, easyJet og det italienske jernbaneselskab Ferrovie dello Stato Italiane, mens China Eastern Airlines også på et tidspunkt var inde i billedet.
Det blev dog COVID-19-pandemien, der endegyldigt sikrede, at den italienske stat stadig skal være engageret i luftfart, idet det i løbet af marts i år blev klart, at redningen af Alitalia-boet kun var mulig med statsstøtte som en del af Cura Italia-dekretet.
I fredags kunne fire italienske ministre så endelig sætte deres underskrift på en aftale om etablering af et nyt selskab, Italia Trasporti Aereo Spa (ITA), på baggrund af en investering på tre milliarder euro (22,3 milliarder kroner) fra det italienske finansministerium.
Mere Italien i verden
Dekretet om etableringen af det nye selskab blev underskrevet efter 11 år med ledelsesmæssige udfordringer og tre mislykkede rekonstruktionsforsøg.
Nu skal der udarbejdes en detaljeret forretningsplan, der skal præsenteres for det italienske parlament inden 30 dage, og herefter er det planen, at det nye selskab kan gå i luften i begyndelsen af 2021, hvis EU-Kommissionen godkender planerne om at støtte selskabet med tre milliarder euro.
Det er meningen, at ITA fortsat skal være et fullservice-selskab, idet planerne om at etablere et lavprisflyselskab er blevet skrinlagt.
Relaterede artikler:
Alitalia tilbyder coronasikre flyvninger