- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

Direkte fra Hamborg til Falklandsøerne

Lufthansa vil gennemføre den længste flyvning i selskabets historie, når videnskabsmænd og en skibsbesætning til Antarktis, flyves 13.700 kilometer til en militærbase på Falklandsøerne.

(Historien er opdateret, da Lufthansa har flyttet afgangen fra Hamborg fra den 1. februar til den 31. januar 2021)

Det er blevet skrevet meget luftfartshistorie under coronakrisen, og søndag den 31. januar er der endnu et indslag til luftfartens historiebøger.

Denne gang er det Lufthansa, der er centrum for begivenhederne, idet det tyske Star Alliance-selskab vil gennemføre den længste nonstop-flyvning i selskabets historie. En Airbus A350-900 vil tilbagelægge 13.700 kilometer fra Hamborg til RAF Mount Pleasant på Falklandsøerne i løbet af 15 timer.

Ombord på charterflyet med rutenummer LH2574 vil der være 92 passagerer, men det er hverken turister eller traditionelle forretningsfolk, der befinder sig i det 293-sæder store fly. Det er i stedet videnskabsmænd samt besætningen til ekspeditionsskibet Polarstern.

Luftkaptajn Rolf Uzat, hans 17 personers store besætning og samtlige passagerer er i øjeblikket i en 14-dages karantæne forud for afrejsen næste mandag, og det har ikke været svært at få samlet et crew til den særlige flyrejse.

“På trods af de særlige restriktioner forud for denne flyvning, ansøgte 600 kabineansatte om at deltage på denne tur,” siger Rolf Uzat i en pressemeddelelse.

Flyveruten fra Hamborg til Falklandsøerne. (Foto: Lufthansa | PR)

Ekstra træning til piloter
Det er Alfred Wegener Institute, Helholtz Centre for Polar and Marine Research i Bremerhaven, der har chartret det store Lufthansa-fly, og forberedelserne startede allerede i sommeren 2020. Normalt benytter man en rute til Cape Town i Sydafrika, men på grund af COVID-19-situationen i Sydafrika har det været nødvendigt med den alternative rute via Falklandsøerne. 

Efter landingen skal videnskabsmænd og skibsbesætningen med skibet Polarstern fortsætte rejsen til Antarktis, som er slutdestinationen.

Returflyvningen finder sted den 3. februar direkte fra Mount Pleasant til München, og her vil skibsbesætningen fra Polarstern, der forlod Bremerhaven den 20. december med forsyninger til Neumayer Station III på Antarktis, flyve med tilbage til Europa.

Piloterne har inden flyvningen fået ekstra træning via særlige elektroniske kort samt foretaget beregninger af, hvordan man bedst muligt udnytter det brændstof, der vil blive tanket på militærbasen på Mount Pleasant til returflyvningen. Ombord på flyet vil også være teknikere og jordpersonale, der skal stå for handling samt eventuelle tekniske opgaver.

 

Relaterede artikler:

Vil anlægge lufthavn med betonbane på Antarktis

Dansk fly endnu engang på Antarktis

SAS-fly på Antarktis