- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

EASA: Flyveforbud for MAX kan ophæves i november

Efter testflyvninger af en Boeing 737 MAX 7 i Canada forventer Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur at ophæve flyveforbuddet for 737 MAX i november.

Den 11. september gennemførte Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur (EASA) i Vancouver i Canada den sidste af seks testflyvninger af Boeing 737 MAX med henblik på at give tilladelse til, at flyet atter kan komme på vingerne i Europa.

Efter testflyvningerne skulle EASA analysere de indsamlede data, og nu er man så langt, at man forventer, at det aktuelle flyveforbud fra den 12. marts 2019 kan blive ophævet i løbet af november i år.

“For den første gang i halvandet år kan jeg sige, at vi kan skimte afslutningen af arbejdet med MAX´en,” siger Patrick Ky, der er administrerende direktør for EASA, til nyhedsbureauet Reuters. “Vi kigger på november,” svaret han på spørgsmålet om, hvornår han forventer, at forbuddet bliver ophævet.

Det er hensigten, at EASA forventeligt ophæver sit flyveforbud i kølvandet på, at de amerikanske myndigheder inden længe recertificerer flyet, så det atter kan komme tilbage i drift. Fredag kom det fra, at FAA-chefen Steve Dickson den 30. september selv gennemfører en flyvningen med MAX´en, hvilket skulle være en symbolsk markering af, at recertificeringen er afsluttet.

EASA kræver tredje sensor
Der vil dog gå lidt længere, inden flyene er tilbage i kommerciel drift. De enkelte lande i Europa skal hver især give tilladelse til, at flyet atter må komme i luften. I Danmark er det Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, der står for den del af godkendelsen, når EASA først har givet grønt lys.

EASA har fokuseret på, at data fra en defekt angle of attack-sensor har udløst det softwaresystem, der gentagne gange fik flyets næse til at pege nedad, hvilket overrumplede piloterne på de to ulykkesflyvninger. Boeing har forklaret, at man fremover vil bruge data fra begge sensorer til det såkaldte MCAS-system, men EASA har ønsket at en tredje sensor installeres til at levere uafhængige data.

Denne ændring vil Boeing installere i alle nye 737 MAX 10, mens det senere vil blive eftermonteret på de allerede producerede fly.

Før de to dødsulykker i henholdsvis Indonesien og Etiopien, hvor samlet 346 mennesker mistede livet, var der leveret 387 fly af MAX-varianterne, og frem til produktionsstoppet i december 2019 er der yderligere 400 fly, der er produceret og venter på at blive leveret til kunderne.

American Airlines klar til genstart
Mens der er udsigt til, at de europæiske flyselskaber kan få MAX´på vingerne omkring årsskiftet, er American Airlines allerede i gang med at forberede, at MAX-flyet kan vende tilbage.

Selskabet har i denne uge sendt et memo til piloterne og oplyst, at computerbaserede træningsmateriale vil blive distribueret i oktober efterfulgt af simulatortræning i november. Piloternes fagforening mener, at det amerikanske oneworld-selskab forcerer processen på bekostning af sikkerhed, da det endnu er usikkert, hvornår recertificeringen vil være færdiggjort.

I alt 1.700 piloter skal gennemføre kurserne i november, og ved udgangen af januar næste år er alle klar til at flyve MAX´en.

“Vi har ikke lavet nogle endelige planer vedrørende MAX´en. Vi har igangsat pilottræning, som vil kunne aflyses, hvis MAX´en ikke bliver recertificeret. Vi er løbende i kontakt med FAA (de amerikanske luftfartsmyndighede, red.) og Boeing omkring processen for recertificering,” hedder det i en erklæring fra American Airlines.

 

Relaterede artikler:

EASA klar til at teste Boeing 737 MAX

Rapport: MAX-ulykker kunne være undgået

Uvist tidspunkt for 737 MAX-tilbagevenden i Europa