Boeing 737 MAX 8 fra Lion Air (Arkivfoto)

Rapport: MAX-ulykker kunne være undgået

Ny rapport fra Repræsentanternes Hus i USA retter sønderlemmende kritik af Boeing og USA’s luftfartsmyndigheder, som begge bærer en del af ansvaret for Boeing 737 MAX-styrt.

Den amerikanske flyproducent Boeing og de amerikanske luftfartsmyndigheder – Federal Aviation Administration (FAA) – bærer begge et stort ansvar for de to fatale flystyrt med Boeing 737 MAX-fly, som til sammen kostede 346 mennesker livet i 2018 og 2019.

Det er konklusionen i en stor rapport, der er baseret på 18 måneders granskning af den problemfyldte flytype, som har haft flyveforbud siden marts 2019 som følge af flystyrtene.

Den nye rapport er udarbejdet for transportudvalget i Repræsentanternes Hus i Kongressen i USA og blev offentliggjort onsdag. Den 239 sider lange rapport indeholder en sønderlemmende kritik af både Boeing og FAA, skriver blandt andre Reuters og New York Times.

”Boeing har fejlet i dets design og udvikling af MAX, og FAA har fejlet i tilsynet med Boeing og certificeringen af flyet,” står der blandt andet i rapporten.

En kulmination på serie af fejl
Ifølge rapporten var flystyrtene med de nye MAX-fly i Indonesien i 2018 og i Etiopien i 2019 ikke et resultat af ”en enkelt fejl eller teknisk fejltagelse”.

”De var resultatet af en forfærdelig kulmination på en serie af fejlslåede tekniske antagelser blandt Boeings ingeniører, mangel på gennemsigtighed i Boeings ledelse og et stærkt utilstrækkeligt tilsyn af FAA,” hedder det i rapporten.

Fokus på MCAS-system
Rapporten peger især på fejl i flytypens såkaldte MCAS-system, der var designet til at reagere og automatisk sænke flyets næse, hvis målinger fra flyets sensorer viste, at vinklen mellem luftstrømmen og vingen var for høj.

Ved begge ulykker med MAX-flyene blev MCAS-systemerne aktiveret via defekte sensorer, mens piloterne gentagne gange forsøgte at modvirke systemet og rette næsen op. Det lykkedes imidlertid ikke, og dermed endte flyene med at styrte til jorden.

Kritiske medarbejdere blev afskediget
De fatale flystyrt kunne have været undgået, hvis det ikke havde været for en række sikkerhedsbrister i Boeing og FAA, fastslår rapporten.

Blandt andet viser intern kommunikation, at Boeing afskedigede medarbejdere, som rejste spørgsmål omkring MCAS-systemet og dets afhængighed af en enkelt sensor, eller undlod at tage medarbejdernes bekymringer tilstrækkeligt alvorligt.

Rapporten beskylder også Boeing for forsætligt at vildlede FAA’s repræsentanter, hvilket en rapport fra det amerikanske transportministerium også har peget på.

Boeing: Vi har lært af ulykkerne
Boeing siger en erklæring, at ulykkerne med MAX-flyene har været en ”alvorlig lærestreg” for selskabet. ”Som rapporten også anerkender, har vi som et resultat heraf foretaget mange grundlæggende ændringer i selskabet,” skriver Boeing.

Den amerikanske flyproducent har ifølge eget udsagn brugt over 375.000 timer på at foretage ændringer af MAX-flyenes tekniske systemer og 1.300 testflyvninger i forsøget på at få flytypen certificeret på ny.

Offentliggørelsen sker ifølge New York Times kort før, at FAA forventes at ophæve flyveforbuddet mod MAX.

Også FAA forholder sig også til kritikken og siger i en erklæring, at man vil arbejde for at “gennemføre forbedringer, der er identificeret i rapporten”.

 

Relaterede artikler:

Boeing har mistet næsten 1.000 MAX-ordrer

EASA klar til at teste Boeing 737 MAX

Ingen MAX-passagerflyvninger før i 2021