- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

eSAF-AAL vil forsyne indenrigsrute med grønt flybrændstof

En offentlig tilskudsordning støtter det grønne energiprojekt eSAF-AAL, der har som ambition at gøre ruten mellem Aalborg og København til landets første grønne indenrigsrute.

Der er udbrudt kamp om at blive den første indenrigsrute i Danmark på grønt flybrændstof.

Statsminister Mette Frederiksen sagde i sin nytårstale 1. januar i år, at regeringen har sat som mål, at danskerne skal have mulighed for at flyve grønt på en indenrigsrute senest i 2025. Og senest i 2030 skal vi kunne flyve helt grønt indenrigs i Danmark, lød det.

Disse ambitioner har indledt en dyst om at blive først med en grøn indenrigsrute allerede om tre år. Og den første grønne indenrigsrute kan meget vel blive den mellem Aalborg og København.

Den offentlige tilskudsordning Det Energiteknologiske Udviklings- og Demonstrationsprogram (EUDP) har nemlig meldt ud, at den støtter 26 energiprojekter med i alt 194,5 millioner kroner. Ét af de støttede projekter er eSAF-AAL, der har som mål at producere bæredygtigt flybrændstof til brug fra Aalborg Lufthavn. Det skriver TV2 Nord.

Naturligt for Aalborg Lufthavn at være med
Projektet eSAF-AAL har som hovedmål at udvikle en ny teknologi til direkte omdannelse af e-metanol til flybrændstof. På sigt er det ambitionen at opføre en fuldskalafabrik i Aalborg, der årligt skal producere 10.000 ton bæredygtigt flybrændstof til brug på den første grønne indenrigsrute. Og produktionen skal begynde allerede fra 2025.

Aalborg Universitet og Aalborg Lufthavn er blandt andre med i eSAF-AAL-projektet. Administrerende direktør i Aalborg Lufthavn, Niels Hemmingsen, forklarer over for det nordjyske medie, at det er helt naturligt, at lufthavnen er med i et sådant projekt.

”Som lufthavnsdirektør håber jeg, at den første grønne rute kommer til at gå fra Aalborg. Det ville også give mening, da Aalborg-København-ruten både målt på antal fly og sæder er den mest anvendte. Vi har 16-20 daglige afgange til København,” siger han.

European Energy A/S, der står bag projektet, forklarer, at eksisterende teknologier bruger mellem tre og seks trin til at omdanne e-metanol til eSAF, som er elektrisk produceret bæredygtigt flybrændstof. eSAF-AAL-teknologien vil blot benytte en enkel ettrins-proces.

Det bæredygtige brændstof fra eSAF-AAL skal også godkendes til brug i flymotorerne, før en grøn indenrigsrute fra Aalborg kan blive en realitet.

Flere danske lufthavne inde i billedet
Både DAT, SAS og Norwegian flyver på ruten mellem Aalborg og København, der er den travleste indenrigsrute i Danmark. Tiden må vise, hvorvidt ruten bliver den første grønne rute i landet.

Sikkert og vist er det, at der er kamp om at opnå den første grønne indenrigsrute. I maj i år meldte Midtjyllands Lufthavn sig på banen med en ambition om, at DAT-ruten til København vil være en oplagt kandidat. Administrerende direktør Frans Bjørn-Thygesen fortalte til CHECK-IN.dk, at han håbede at få Transportudvalgets velsignelse til, at den første danske prøveflyvning med 100 procent bæredygtigt brændstof kunne være fra lufthavnen ved Karup.

I begyndelsen af 2022 meldte administrerende direktør i DAT, Jesper Rungholm, ud, at han gerne ser selskabets rute mellem Bornholm og København som den første grønne indenrigsrute.

Et andet flyselskab, der opererer indenrigs i Danmark, er Alsie Express, der flyver mellem Sønderborg og København. Selskabet begyndte allerede i maj 2021 at iblande mellem fem og syv procent grønt flybrændstof på samtlige flyvninger fra Sønderborg. Alsie Express håber, at volumen af det producerede biobrændstof kan øges, samtidig med at det kan købes til lavere priser.

 

Relaterede artikler:

Kamp om at blive første grønne indenrigsrute

Midtjyllands Lufthavn ønsker grøn indenrigsflyvning

Statsministeren: Helt grøn indenrigsflyvning i 2030