- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

eSAF-projekt: Forsyningskæde af grønt flybrændstof

Finland vil være førende indenfor bæredygtigt flybrændstof. Finnair og Finavia er med i et nyt projekt, der vil udvikle en værdikæde og et økosystem for produktion af syntetisk brændstof i Finland.

Det pibler frem med initiativer og projekter, der skal fremme udvikling af bæredygtigt flybrændstof.

I Finland lancerer teknologivirksomheden Liquid Sun et nyt pilotprojekt til udvikling af syntetisk brændstof, og det sker i samarbejde med stærke partnere som flyselskabet Finnair, lufthavnsoperatøren Finavia, ingeniørvirksomheden ABB og energiselskabet Fortum. Formålet er at udvikle et velfungerende økosystem og en værdikæde for produktion af syntetisk brændstof i Finland.

Liquid Sun har med af afsæt i forskning fra Tampere Universitet udviklet en teknologi, der omdanner CO₂-emissioner og vedvarende brint til bæredygtigt flybrændstof (eSAF). I Finland stammer CO₂-emissioner blandt andet fra skovindustrien og biogasanlæg.

Projektet vil etablere et produktionsanlæg i Espoo, som skal stå klar til drift i efteråret 2025. Det bliver det første anlæg af sin slags i Finland, og formålet er at skabe en velfungerende værdikæde for produktion af syntetisk, bæredygtigt flybrændstof.

Finland kan blive førende
I projektet arbejder virksomhederne sammen om at udvikle og teste produktionen, samtidig med at de opbygger viden og processer, der på sigt kan skaleres globalt. Målet er at sikre en fremtidig, stabil forsyning af grønt flybrændstof produceret i Finland.

“Finland har mulighed for at blive en førende producent på det hastigt voksende marked for bæredygtigt flybrændstof. For at nå dette mål er det afgørende, at projektet samler industripartnere på tværs af eSAF-værdikæden med en fælles ambition om at fremskynde overgangen til bæredygtige brændstoffer”, siger Pasi Keinänen, CEO for Liquid Sun.

Nye krav fra EU
Det er nye regler om bæredygtigt flybrændstof, som giver anledning til optimisme i Finland. I starten af 2025 trådte EU’s nye krav om bæredygtigt flybrændstof nemlig i kraft via ReFuelEU-initiativet. Det betyder, at andelen af vedvarende brændstof i flytrafikken gradvist skal stige helt frem til 2050.

Fra 2030 skal kravet også omfatte brændstof, der er fremstillet direkte af CO₂. I 2050 skal hele 70 procent af flybrændstoffet være grønt – og halvdelen af dette skal være syntetisk brændstof (eSAF). Kravet gælder for større lufthavne med mere end 800.000 passagerer årligt.

“Som ejer af Finlands lufthavne ønsker vi hos Finavia at gøre alt, hvad vi kan for at støtte mere bæredygtige flyrejser. Det betyder modigt klimasamarbejde med vores stakeholders samt en aktiv indsats for at forstå og afprøve nye teknologier i vores lufthavnsdrift,” siger Henri Hansson, direktør for infrastruktur, bæredygtighed og sikkerhed hos Finavia.

Parterne i projektet fremhæver, at den finske skovindustri hvert år udleder omkring 20 millioner ton biogen CO₂, og dertil kommer udledninger fra biogasanlæg. Disse forskellige kilder gør det muligt at producere grønt flybrændstof flere steder i landet.

 

Relaterede artikler:

Finnair genoptager klimaprogram efter to års pause

Finnair vil købe 20 elektriske fly

Elektriske indenrigsfly i Finland inden 10 år