- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

Femte Boeing 737-dødsulykke i Indonesien siden 1997

Lørdagens dødsulykke med en Boeing 737 fra Sriwijaya Air er den femte fatale ulykke med denne flytype i Indonesien siden 1997. I de fire foregående ulykker omkom i alt 544 mennesker.

Indonesien blev lørdag ramt af endnu en fatal flyulykke, da en Boeing 737-500 fra Sriwijaya Air styrtede i Javahavet få minutter efter afgang fra Soekarno-Hatta International Airport i Jakarta.

Det er endnu uvist, hvad der var årsag til styrtet, men signalet fra flyets to sorte bokse er blevet registreret. Og når de er fundet og bjærget, vil de muligvis kunne give svar på, hvad der gik galt. Der var i alt 62 personer om bord på ulykkesflyet, og der er endnu ikke fundet nogen overlevende.

Ulykken er blot endnu en i rækken af dødsulykker i Indonesien, der er et af de hårdest ramte lande i verden, hvad angår fatale flyulykker. Og særligt én flytype har været involveret i dødsulykker i de seneste årtier i det sydøst-asiatiske land.

Således var Sriwijaya Air-styrtet den femte ulykke med en Boeing 737 i Indonesien siden 1997. Det skriver erhvervsmediet Bloomberg.

MAX-ulykke to år inden seneste styrt
Singapore-flyselskabet Silk Air var 19. december 1997 involveret i et styrt med en Boeing 737-300, hvor 104 mennesker omkom. Flyet styrtede i Musi-floden i det sydlige Sumatra med stor fart, og ulykken anses som en selvmordshandling af flyets kaptajn.

Næste Boeing 737-dødsulykke i Indonesien fandt sted 5. september 2005, da en Boeing 737-200 fra lavprisflyselskabet Mandala Airlines styrtede ned i et tæt beboet område få øjeblikke efter afgang fra Medan. Ulykken kostede 149 mennesker livet, mens 17 passagerer overlevede.

På årets første dag i 2007 skete næste ulykke, og denne gang var det en Boeing 737-400 fra Adam Air, der forulykkede. Flyet styrtede i Makassarstrædet på Sulawesi, og alle 102 ombordværende omkom.

Den fjerde Boeing 737-dødsulykke i Indonesien siden 1997 er den velkendte MAX-ulykke fra 29. oktober 2018, hvor et fly fra Lion Air styrtede i Javahavet kort efter afgang fra den internationale lufthavn i Jakarta. Flyet var den første af to fatale ulykker med Boeing 737; den anden skete i marts 2019 med et fly fra Ethiopian Airlines. Ved Lion Air-ulykken omkom i alt 189 mennesker.

Flyselskab afviser problem med ulykkesfly
Ved de fire dødsulykker omkom i alt 544 mennesker. Og tallet kan blive endnu højere, hvis der ikke findes overlevende efter Sriwijaya Air-ulykken, der altså er den femte Boeing 737-dødsulykke i Indonesien siden 1997.

Flyet menes at være styrtet ned blot 40 kilometer fra det sted, hvor Boeing 737 MAX-flyet fra Lion Air styrtede ned for lidt over to år siden. Flyet fra Sriwijaya Air var næsten 27 år gammelt, og flyselskabet har afvist, at der skulle have været problemer med vedligeholdelsen.

De fem dødsulykker er dog ikke de eneste ulykker i Indonesien, hvor der har været en Boeing 737 involveret. 13. april 2013 styrtet en Boeing 737-800 fra Lion Air i vandet kort før landingsbanen i den internationale lufthavn i Bali. Alle 108 ombordværende overlevede ulykken, selv om flyet knækkede over i to dele ved hændelsen.

Luftfartssikkerheden i Indonesien skal forbedres
Indonesien, der består af tusindvis af øer, er stærkt afhængig af indenrigsflyvning, og der gennemføres derfor et utal af flyvninger hver dag. De mange flyvninger resulterer således også i et højt antal ulykker, der får flere eksperter til at stille spørgsmålstegn ved landets luftfartssikkerhed.

Årsager til hændelser gennem årene har blandt andet været relateret til dårlig vedligeholdelse af fly, pilotuddannelse, kommunikation eller mekaniske fejl.

Siden 1948 har Indonesien været vidne til i alt 90 fatale ulykker med i alt 2.169 omkomne. Det viser tal fra Aviation Safety Network (ASN). Den seneste ulykke med Sriwijaya Air tæller endnu ikke med i denne statistik, og årsagen til styrtet er endnu ikke kendt.

”Vi ved endnu ikke, hvad der forårsagede ulykken. Når det er sagt, er der stadig meget at gøre for at forbedre sikkerhedskulturen, og den indonesiske præsident, Joko Widodo, kunne styrke sin arv ved at lave en organiseret indsats for at genskabe tilliden og troen på lokal luftfart i hans sidste periode,” siger Shukor Yusof, grundlæggeren af ​​det malaysiske luftfartskonsulentfirma Endau Analytics, ifølge Bloomberg.

Relaterede artikler:

Ny Boeing 737-ulykke i Indonesien

Ni årsager til indonesisk MAX-havari

Havarirapport belaster sikkerhedskultur hos Lion Air