- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

Finnair-fly skal overvintre i Sydfrankrig

Fire A330 fra Finnair bliver fløjet til Sydfrankrig for at overvintre under mere skånsomme vejrforhold. Coronakrisen gør det uvist, hvornår flyene vender retur til Finland.

Som alle andre flyselskaber er Finnair hårdt ramt under coronapandemien, og det får nu konsekvenser for selskabets flåde.

Således kan fire Airbus A330-300 se frem til at tilbringe vinteren under varmere himmelstrøg, da Finnair ikke har brug for kapaciteten de kommende måneder. Høj luftfugtighed og sne er ikke godt for langtidsparkerede fly, og langdistanceflyene vil derfor i den kommende tid blive fløjet til opbevaring i Tarbes i det sydlige Frankrig.

Under det mere gunstige klima vil A330-flyene stå midlertidigt parkeret, indtil Finnair igen får brug for dem.

”Der er flere aspekter, der skal overvejes. For eksempel er Tarbes placeret langt nok fra havet, hvilket betyder fravær af saltvand. Dette er vigtigt for flymotorer og aluminiumsdele for at undgå potentielle korrosionsproblemer, ”siger Marko Anttila, ansvarlig for Finnair-flyenes tekniske luftdygtighed, i en pressemeddelelse.

A350 foretrækkes i øjeblikket
Finnair råder over 24 langdistancefly, hvoraf otte af dem er A330 og resten er af flytypen A350-900.

”Vi opererer størstedelen af ​​vores flyvninger med A350-fly, fordi de er brændstofeffektive, og også fordi de er vores bedste fly fra kundernes synspunkt. Kun et lille antal flyvninger gennemføres nu i forhold til året før, og vi har simpelthen for mange fly til vores nuværende behov. I denne situation har vi besluttet at parkere de A330-fly, der ikke er forbeholdt fragtbrug,” siger Sampo Paukkeri, ansvarlig for flyvedligeholdelse hos Finnair.

En lang række flyselskaber har fly langtidsparkeret i Tarbes, og der er aldrig før set en så omfattende langtidsparkering i historien. Selv om flyene bliver parkeret til opbevaring under venligt vejr i Tarbes, har de stadig brug for opmærksomhed. De skal have regelmæssige eftersyn, der kan være både ugentlige og månedlige eller en gang hver tredje måned alt afhængig af type på eftersyn.

Kabiner overvåges løbende
Tarmac Aerosave har ansvaret for Finnairs fly i Tarbes, og luftfartsfirmaet har også hovedkontor samme sted. Det finske flyselskab vil således nyde godt af Tarmacs ekspertise i de kommende måneder, hvor fire A330 skal holde vinter i varmegrader frem for frosten i Helsinki Airport.

”Under langtidsparkering er det vigtigt også at passe godt på kabinen. Sæderne og vinduerne er dækket for at beskytte dem. Fugtigheden og temperaturen i kabinen overvåges løbende, og hvis fugtigheden er for høj, træffes der foranstaltninger for at reducere den,” siger Marko Anttila.

Inden flyene vender retur til kommerciel drift, skal de hver især gennemføre en testflyvning. Det er uvist, hvornår dette vil ske, for på nuværende tidspunkt ved Finnair ikke, hvornår A330-flyene vender tilbage i rutenettet. De vil som minimum blive i Tarbes vinteren over.

’Tiden vil vise, om trækfugle eller Finnairs A330-langdistancefly er de første, der letter for at rejse hjem til Finland til foråret,’ skriver Finnair i sin pressemeddelelse.

 

Relaterede artikler:

Finnair får midlertidigt forbud mod Kina-flyvninger

Finnair tilbyder gratis coronaforsikring

Finnair indsætter A330 på europæiske ruter