- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Flyselskab får SAF via NATO-rørledning

Brussels Airlines blev det første flyselskab, der benyttede sig af et nyt tilbud i lufthavnen i Bruxelles, hvor grønt flybrændstof transporteres direkte ind i lufthavnen gennem en rørledning.

Alt peger i retning af, at 2023 bliver et år, hvor den grønne omstilling og metoder til at mindske klimaaftrykket også kommer til at fylde en del, når fremtiden i luftfartsbranchen bliver debatteret.

I Brussels Airport rundede man på årets første dag en milepæl i den henseende, da det blev muligt at tilbyde bæredygtigt flybrændstof – sustainable aviation fuel (SAF) – til de flyselskaber, der benytter lufthavnen via en rørledning.

Lufthavnen i Bruxelles er nemlig den eneste i Belgien, der er fuldt ud forbundet til det netværk af rørledninger, der kaldes Central European Pipeline System. Det er etableret af NATO og har tidligere udelukkende været benyttet til transport af petroleums-baseret brændstof til hovedstadslufthavnen, men fremover vil den også blive brugt til SAF.

Et vigtigt skridt
Det vil være grønt brændstof af typen MY Sustainable Aviation Fuel fra den finske virksomhed Neste, og det var Brussels Airlines, der blev det første flyselskab til at tanke brændstof, der var blevet transporteret gennem rørledningen.

For at markere anledningen benyttede Lufthansa-datterselskabet brændstoffet på en flyvning, der fandt sted den 1. januar mellem lufthavnene i Bruxelles og Malaga. Koncernchef Peter Gerber fra Brussels Airlines betoner vigtigheden af, at flybrændstoffet nu bliver nemmere tilgængeligt.

”Hvis vi skal nå vores klimamål, bliver det nødvendigt at øge brugen af alternativer til fossile brændstoffer drastisk i de kommende år. Sammen med flådefornyelser er SAF det mest effektive værktøj til at mindske udledningerne fra flytrafikken.”

”At vi nu kan transportere det grønne brændstof fra produktionsanlægget og direkte til vores fly i Brussels Airport på en effektiv og miljøvenlig måde er et vigtigt skridt, der gør det muligt at øge vores brug af denne slags brændstof i den nære fremtid.”

Sigter efter fem procent om tre år
Arnaud Feist, der er koncernchef i Brussels Airport, påpeger, at det er vigtigt, lufthavnen fremover har mulighed for at tilbyde de flyselskaber, der beflyver Brussels Airport, at gøre brug af det grønnere flybrændstof.

”Dette er en vigtig milepæl i forhold til at gøre flytrafikken fra Brussels Airport mere bæredygtig. At have bæredygtigt flybrændstof tilgængeligt i lufthavnen har været en prioritet for os, og vi er glade for, at vi nu – takket været NATO – allerede har nået det mål.”

Brussels Airport og Brussels Airlines er sammen med en række andre samarbejdspartnere en del af det såkaldte Stargate-projekt, der har en ambition om, at fem procent af den samlede mængde brændstof, som virksomhederne benytter til flyvninger, skal være SAF i 2026.


Relaterede artikler:

Første grønne flyvning over Atlanten i 2023

Billund tilbyder fremover grønt flybrændstof

Første kommercielle SAF-rute i verden