Fly fra BRA tankes op. (Foto: Braathens Regional Airlines | PR)

Første kommercielle SAF-rute i verden

Braathens Regional Airlines vil benytte den maksimalt tilladte mængde bæredygtigt flybrændstof, når selskabet flyver ansatte fra Volvo-koncernen mellem Gøteborg og Lyon på en ny rute.

Der er i stigende grad blevet foretaget flyvninger med sustainable aviation fuel (SAF) – på dansk bæredygtigt flybrændstof – i takt med, at den grønne dagsorden er begyndt at spille en større rolle for både flyselskaberne og deres kunder.

Området er fortsat præget af visse udfordringer, da volumenerne i produktionen i øjeblikket er små og priserne høje. Derudover er det ifølge den gældende lovgivning også kun tilladt, at 50 procent af den samlede brændstofmængde på en given flyvning må udgøres af SAF.

Nu rundes der dog en milepæl i forhold til udbredelsen af det bæredygtige flybrændstof, da Braathens Regional Airlines (BRA) i samarbejde med Volvo har lanceret den første kommercielle flyrute i verden, hvor flyvningerne bliver foretaget med den højeste tilladte mængde SAF.

Skal flyves af andet flyselskab
Ruten er blevet etableret mellem lufthavnene Gøteborg-Landvetter og Lyon-Saint Exupéry, da Volvo og Renault Trucks – der er en del af samme koncern – hver især har hovedkvarterer i de to byer, og en del af trafikken vil bestå af medarbejdere fra begge virksomheder, der skal frem og tilbage. Den har to ugentlige afgange.

Kommunikationsafdeling ved BRA oplyser til Check-in.dk, at flyvningerne på ruten vil blive foretaget med et Saab 2000-fly på en wetlease-aftale med det estiske flyselskab NyxAir. Driften på ruten gik i gang den 5. september i år. 

Vil udlede 40 procent mindre CO2
EU drøfter i øjeblikket nye kvoter for iblandingen af SAF, og der sigtes efter, at det skal gøres lovpligtigt, at mellem 38 og 54 procent af det brændstof, der benyttes ved flyvninger i 2045, skal bestå af det grønnere alternativ.

Ifølge Martin Erkenborn, der er kommerciel direktør ved BRA, er både flyselskabet og Volvo dog tilfredse med at kunne vise, at det allerede nu er muligt at flyve med en stor andel bæredygtigt flybrændstof og dermed indkassere de miljømæssige gevinster, der følger med.

”På denne flyrute vil vi opnå en mindskning af CO2-udledningerne med mindst 40 procent fra dag ét, og vores håb er, at dette kun er begyndelsen. Vi ønsker at etablere flere lignende ruter sammen med vores erhvervskunder, da det både er spændende, vigtigt og beviser, at vi allerede i dag kan opnå EU-målet for 2045.”

Mere ansvarlig tilgang til nødvendige flyvninger
Volvos indkøbsdirektør Andrea Fuder understreger desuden, at man fra koncernens side føler en forpligtelse over for miljøet, men at man som stor international virksomhed ikke er i en position, hvor man bare kan droppe at flyve.

”Vi håber, at vi kan inspirere andre virksomheder til også at gøre brug af så meget SAF som muligt. Vi kan ikke undgå flyvningerne, hvis vi skal sikre, at vores ansatte i koncernen kan varetage deres job så effektivt som muligt ved at mødes ansigt til ansigt, men gennem vores samarbejde med Braathens Regional Airlines kan vi gøre det på en mere ansvarlig måde.”

Udover samarbejdet med Volvo har BRA også tidligere i år gennemført en flyvning i et ATR 72-600-fly, hvor der udelukkende blev benyttet SAF. Den blev foretaget i samarbejde med flyproducenten ATR og olieraffineringsvirksomheden Neste med henblik på at sætte skub i lovgivningen således, at det hurtigere kan blive tilladt at flyve med 100 procent bæredygtigt brændstof.


Relaterede artikler:

Skandinavisk flyselskab i top20 på Fortune-liste

100 procent SAF-flyvning fra Malmø

Syv nye fly på vej til BRA