- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Flytrafik omlægges som følge af Iran-konflikten

En FAA-advarsel om ikke at flyve gennem Teheran FIR skaber udfordringer for amerikanske og vestlige flyselskaber. Flyruter omlægges og skaber forsinkelser.

Torsdagens nedskydning af en amerikansk Global Hawk-drone over Hormuzstrædet, der forbinder Den Persiske Bugt og Omanbugten, har skabt udfordringer for en lang række flyselskaber.

I kølvandet på, at de amerikanske myndigheder i torsdags udsendte et forbud (NOTAM 21. juni kl. 01.48 UTC, red.) for amerikanske flyselskaber at bevæge sin ind i Teheran FIR (Flight Information Region, red.), der er et iransk kontrolleret luftrum over det sydlige Iran, har en lang række flyselskaber valgt at omlægge deres ruter, der hidtil er gået gennem det pågældende område. Det kommer til at koste længere flyvetid og dermed forsinkelser.

Tiltaget sker blandt andet på baggrund af de amerikanske myndigheders påstand om, at det iranske jord til luft-missil, der nedskød den amerikanske drone, blot var 85 kilometer fra det nærmeste passagerfly i området.

United indstiller Mumbai-rute
Få timer før forbuddet blev en realitet, valgte United Airlines indtil videre at suspendere ruten mellem New York-Newark og indiske Mumbai på grund af de potentielt usikre forhold på flyveruten . Da der i forvejen er restriktioner i dele af det pakistanske luftrum, ville de nye restriktioner over det sydlige Iran gøre det vanskeligt at gennemføre flyvningerne.

Efter FAA-forbuddet er en lang række vestlige flyselskaber fulgt efter, og de har alle omlagt deres ruter, så der flyves udenom det område, hvor der i øjeblikket er store spændinger mellem USA og Iran. Det gælder blandt andet British Airways, Lufthansa, KLM, Qantas, Cathay Pacific, Singapore Airlines, Malaysia Airlines, Emirates, Etihad Airways, flydubai og Air Arabia.

På direkte ruter fra København til henholdsvis Bangkok og New Delhi med henholdsvis Thai Airways, Norwegian og Air India flyves der via det nordlige Iran og syd om Pakistan, hvorfor disse ruter som udgangspunkt ikke vil blive berørt.

Begrænsningerne i luftrummet over Den Persiske Bugt kan lægge et endnu større pres på Qatar Airways, der siden juni 2017 ikke har kunnet flyve over Bahrain, De Forenede Arabiske Emirater, Egypten og Saudi-Arabien som følge af en diplomatisk krise. Qatar Airways hævder ifølge Al-Jazeera, at selskabet har en plan B, hvis situationen eskalerer.

Tidligere episoder med passagerfly
Det er naturligvis frygten for en ny MH017-hændelse, der får flyselskaberne til at reagere. Den 17. juli 2014 blev en Boeing 777-200 fra Malaysia Airlines skydt ned af et russisk jord til luft-missil, da flyet fløj gennem et konfliktområde i det østlige Ukraine. Dengang mistede 283 passagerer og 15 besætningsmedlemmer livet ved den tragiske hændelse.

Men amerikanerne har selv på et tidspunkt skudt et iransk passagerfly ned. Det skete den 3. juli 1988, hvor en Airbus A300 fra Iran Air blev skudt ned af den amerikanske krydser USS Vincennes over Hormuzstrædet på en flyvning fra Bandar Abbas til Dubai. Her omkom 274 passagerer og 16 besætningsmedlemmer, og der var 60 børn blandt de omkomne.

I 1996 blev USA enige med Iran om at udbetale en erstatning på 61,8 millioner dollars, hvilket svarer til 405 millioner kroner, for den fejlagtige nedskydning af passagerflyet. Den amerikanske krydser hævdede, at man tog fejl af en iransk F-14 jager og Iran Air flight 655.

 

Relaterede artikler

CPH forbinder midlertidigt Delhi med Toronto

Kashmir-konflikt forstyrrer flytrafik mellem Asien og Europa

Fly fra Skandinavien tæt på MH017-område