- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Første Airbus A340 lander i Antarktis

Hi Fly er blevet det første flyselskab, der har landet i Antarktis med en Airbus A340. Flytypen er både større og tungere end de fly, der tidligere har landet på kontinentet.

Tirsdag den 2. november blev en arbejdsdag lidt ud over det sædvanlige for kaptajn Carlos Mirpuri og hans besætning. Kaptajnen, der også er vicedirektør for det portugisiske charter- og wetleaseflyselskab Hi Fly, startede arbejdsdagen i sydafrikanske Cape Town, men fløj derefter til Antarktis og tilbage igen. 

Flyvningen foregik i en Airbus A340-300. Hi Fly fortæller i en pressemeddelelse, at det er første gang nogensinde, at et fly af den type lander på en af Antarktis’ frosne landingsbaner. Tidligere har andre flyselskaber landet med blandt andet Boeing 767, 757 og 737 i Antarktis. 

A340’eren er med sine fire jetmotorer og en maksimal take off-vægt på 275 ton både tungere og større end de flytyper fra Boeing, der indtil nu har landet på det hvide kontinent, som Antarktis også kaldes.

Medbragte eget ground support-udstyr
Flyet lettede fra Cape Town International Airport med kurs mod Wolf’s Fang Runway. Turen til og fra Antarktis fra Cape Town er i alt 4.630 kilometer lang. Det tog Airbus A340’eren lidt mere end fem timer at flyve hver vej, fortæller Hi Fly. 

Med ombord havde piloterne og besætningen 23 passagerer, der alle er ansat hos det selskab, der havde hyret Hi Fly til at flyve til Antarktis. Udover passagerne var Airbus A340’eren også lastet med udstyr, der skulle bruges ved ankomsten.

Flyvningen var nemlig sæsonens første til landingsbanen Wolf’s Fang Runway. Det betød, at flyet selv måtte medbringe meget af det nødvendige ground support-udstyr, der skulle bruges, når A340’eren nåede frem til landingsbanen. 

Flere ture venter
Turen til Antarktis bliver den første af flere, der finder sted i løbet af vinteren. Hi Fly har indgået en aftale, der betyder, at flyselskabet skal fragte både et begrænset antal turister, forskere samt vigtigt udstyr til Antarktis, lyder det fra selskabet.

Kaptajn Carlos Mirpuri, der sad i cockpittet på turen, fortæller, at en udfordring undervejs var, at solstrålernes genspejling i landingsbanens blå gletscheris blændede ham under indflyvningen til Wolf’s Fang Runway.

“Det er ikke nemt at få øje på landingsbanen, men på et tidspunkt bliver vi nødt til at kunne se den. Der findes slet ingen hjælpemidler til navigation på Wolf’s Fang Runway, så på omkring 32 kilometers afstand, skal vi være i visuel kontakt,” fortæller Carlos Mirpuri.

Bliver ikke alene på isen
Hi Fly er dog ikke det eneste flyselskab, der flyver til Antarktis denne vinter. Icelandair fortalte for nyligt, at flyselskabet ligeledes vil flyve forskere, udstyr samt turister, der er villige til at betale 327.000 danske kroner for en billet, til Antarktis i vinterprogrammet. 

Flyselskabet afsætter en Boeing 757 og 767 til formålet. Det ene fly vil tage turen til Antarktis fra den chilenske havneby Punta Arenas, mens det andet vil gennemføre flyvningerne fra lufthavnen i Oslo med flere tekniske mellemlandinger undervejs. I alt vil Icelandair flyve fire gange til Antarktis i løbet af vinteren.

 

Relaterede artikler:

Vil anlægge lufthavn med betonbane på Antarktis

Icelandair skal atter flyve til Antarktis

Dansk fly endnu engang på Antarktis