- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Fortsat under 5.000 passagerer om dagen i CPH

Det store fald i passagertallet i Københavns Lufthavn fortsatte i marts på trods af en mindre stigning i antallet af passagerer op til påske.

Passagertallet i Københavns Lufthavn har stort set ikke rykket sig ud af stedet de seneste tre måneder.

Trods en mindre stigning i antal rejsende i lufthavnen op til påske, var der i marts et fald i antallet af passagerer på hele 93,7 procent i forhold til ”normalåret” 2019 – altså året før COVID-19 ramte. Sammenlignet med marts 2020, hvor grænserne blev lukket den 14. marts, udgjorde faldet i passagertallet 82,5 procent.

I alt rejste 148.877 passagerer i marts i år gennem CPH. Det er i gennemsnit 4.800 passagerer om dagen, hvilket stort set svarer til det gennemsnitlige antal daglige passagerer i årets første tre måneder samlet set – nemlig 4.778.

I januar, februar og marts tilsammen havde CPH 430.000 passagerer. Det svarer til antallet af rejsende på blot fem normale dage i tiden, før COVID-19 pandemien ramte. Her var der i gennemsnit 83.000 passagerer dagligt.

Ros til regeringen
”Der ser trist ud lige nu. Luftfarten er stadig helt i knæ og op mod 10.000 jobs er forsvundet i og omkring Københavns Lufthavn. Flyselskaberne har masser af sommerrejser klar i programmet. Men alt afhænger nu af vacciner, det kommende EU-Coronapas, smitteudviklingen, restriktionerne og den nye genåbningsplan for hele branchen,” siger kommerciel direktør i CPH, Peter Krogsgaard.

Han roser samtidig de seneste initiativer fra regeringen og Folketinget.

”Med aftalen om genåbning af rejsebranchen bliver der skabt mere forudsigelighed. Det er glædeligt og vigtigt for flyselskaberne og rejsebureauerne, at danskerne nu kan begynde at planlægge sundhedsmæssigt forsvarlige rejser. Samtidig er det også vigtigt for den danske turismesektor, at i første omgang europæiske turister kan planlægge sommerrejse til Danmark,” siger Peter Krogsgaard.

Luftfragten er flyvende
Antallet af rejsende er år til dato er faldet med 93,7 procent i forhold til 2019, mens antallet af operationer (afgange og ankomster) ”kun” er faldet med 82,3 procent. Det skyldes, at flere selskaber har valgt at flyve, selvom efterspørgslen er lille og belægningsprocenten ofte er under 50.

”Den delvise nedlukning af flyruterne i Europa og på de lange distancer, har betydet, at der mangler kapacitet til luftfragt. Alle passagerfly opererer med såkaldt ”belly cargo” og den alene kan gøre det fornuftigt at flyve en rute, selvom der er få passagerer – og det har flere flyselskaber valgt at gøre. Det betyder at luftfragten ind og ud af CPH kun er faldet med en tredjedel,” siger Peter Krogsgaard.

 

Relaterede artikler:

Svækket CPH-hub udfordres af konkurrenterne

CPH overhalet af både Gardermoen og Arlanda

CPH tabte 50 års trafikfremgang på blot 10 måneder