En tom Terminal 3 i Københavns Lufthavn. (Foto: CPH | PR)

CPH tabte 50 års trafikfremgang på blot 10 måneder

Coronakrisen har været hård ved Københavns Lufthavn. Blot 7,5 millioner passagerer rejste gennem lufthavnen i 2020, og det er det laveste antal siden 1970 og en tilbagegang på 75 procent.

Siden den 15. marts 2020 og frem til udgangen af året var der blot 9.749 daglige rejsende gennem Københavns Lufthavn, og det var det laveste antal siden 1965. Tæller man den første to og en halv måned med, nåede den danske hovedstadslufthavn op på 7,5 millioner passagerer, og det er det laveste antal siden 1970, hvor der dengang var 6,8 millioner rejsende.

Dermed har coronakrisen for en stund udraderet 50 års samlet passagervækst i Københavns Lufthavn.

”Med corona-pandemien og den voksende sundhedskrise har 2020 været et historisk grimt år for luftfarten og for Københavns Lufthavn. Det er 50 år siden, vi har haft så få rejsende. Mange tusinder har mistet deres job i de omkring 1.000 virksomheder og flyselskaber, der var i lufthavnen inden coronakrisen ramte og sendte os tilbage til 1970,” siger kommerciel direktør Peter Krogsgaard fra Københavns Lufthavn.

Større indenrigsandel
Trafikmønsteret har også ændret sig under coronakrisen. Mens indenrigstrafikken i 2019 udgjorde fem procent af CPH’s samlede passagertal, er andelen i 2020 vokset til otte procent. Samtidig indtager Aalborg Lufthavn og Bornholms Lufthavn henholdsvis anden- og tredjepladsen på lufthavnens liste over de 10 største destinationer målt efter antallet af passagerer.

”Traditionelt har indenrigstrafikken ikke fyldt så meget, da Danmark er et lille land. Men i takt med at verden er lukket, er indenrigsflyvningens andel af trafikken vokset fra fem til otte procent,” forklarer Peter Krogsgaard.

Normalt er London den største destination efterfulgt af Oslo og Stockholm, men den britiske hovedstad er landet på en placering som nummer seks på listen med en passagertilbagegang på 75 procent. Derimod var det i 2020 Amsterdam-Schiphol, der toppede listen med 345.920 passagerer og en tilbagegang på “kun” 65 procent. KLM har nemlig været i stand til at opretholde et trafikprogram under det meste af nedlukningen.

Udviklingen vender i løbet af sommeren
Trods det dystre år er troen på fremtiden intakt, for Københavns Lufthavn ser allerede lyset for enden af tunnelen.

”Nu venter vi alle på, at vaccinerne bliver rullet ud i Danmark og resten af verden i løbet af 2021. Det er stadig svært at spå om fremtiden, men forhåbentlig har regeringen ret, når den vurderer, at situationen vil se bedre ud til påske. Vaccinerne er vejen ud af krisen,” understreger Peter Krogsgaard.

Rent konkret forventer lufthavnen, at udviklingen vender i løbet af sommeren. Indtil da må CPH hver måned låne et større tocifret millionbeløb for at kunne holde lufthavnen åben for de tilbageværende operationer.

For at reducere omkostningerne valgte Københavns Lufthavn i slutningen af november at lukke 40 procent af terminalområdet, der omfatter Finger A og Finger Vest-komplekset samt den central sikkerhedskontrol fra Terminal 2, foreløbigt til udgangen af 2021.

 

Relaterede artikler:

CPH lukker 40 procent af lufthavnen indtil 2022

“Det har været én lang rutsjetur”

95 års fødselsdag i coronaens skygge