- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Gastronomi skal lokke kunder til Aarhus Lufthavn

En lokal madguru og nye designermøbler skal bidrage til at skabe en del af fundamentet for kommende millionvækst i Aarhus Lufthavn.

Da Aarhus Lufthavn i 1981 indviede den nuværende terminalbygning, var den meget moderne i sit stilmæssige udtryk. I mellemtiden er der gået 38 år, og lufthavnsbygningen har længe trængt til en renovering.

I lufthavnsbygningens førstesal var der tidligere en restaurant og venteareal på landside-området, men nu er hele det 750 kvadratmeter store område blevet indrettet med lounge- og caféområder med designerinteriør fra Hay.

En central del af airside-området er den nye Restaurant MIB Aarhus Airport, der drives af lollandskfødte Martin Ib, der i forvejen står bag et aarhusiansk madimperium, der ifølge egne oplysninger årligt bespiser en million gæster. Den lokale aarhus-restauratør skal blandt andet være med til at sikre, at der bliver øget fokus på, at passagerene får en god oplevelse i lufthavnen.

”Hvis vi vil have flere gæster gennem lufthavnen, må vi styrke deres motivation for at komme. De mange nye ruter har øget passagertallet væsentligt, men vi skal skabe flere vækstdrivere for at sikre den ønskede fremgang. Derfor præsenterer vi nu en ny lufthavn med fokus på kvalitet og kræs,” siger Peer H. Kristensen, der er administrerende direktør i Aarhus Lufthavn.

Mætte og glade flypassagerer
Det er således hvedekerne-otto, steaksalat og stenovnsbagte pizzaer, der fremover skal lokke passagerene til at køre de 43 kilometer fra Aarhus midtby til lufthavnen på Djursland.

”Det er vigtigt, at byens gæster får et godt førstehåndsindtryk, der også gastronomisk lever op til Aarhus’ stærke brand. Det vil jeg gerne være med til at give dem. På samme måde skal lokale gæster have mulighed for at rejse mætte, glade og stolte fra lufthavnen,” lyder det fra Martin Ib.

Ambitiøst vækstmål
Forudsætningen for, at der kommer kunder til de nye spisesteder er, at lufthavnen kan tilbyde relevant rute- og chartertrafik. Her tog lufthavnen et stort spring fremad i 2018, da SAS etablerede sig med en række nye udenrigsruter i den østjyske lufthavn.

Men der er lang vej til det ambitiøse mål om at vokse fra i underkanten af 500.000 passagerer i 2018 til 1,5 millioner passagerer i 2024. Lige nu er der udsigt til en lille passagertilbagegang i det kommende vintertrafikprogram 2019/20, der træder i kraft i slutningen af oktober.

Det ambitiøse vækstmål er formuleret af den lokale erhvervsmand Jens Stausholm, der i foråret ved et kapitalindskud på 30 millioner kroner sikrede sig en ejerandel på 20 procent i Aarhus Lufthavn. Reelt har han også fået nøglerne til lufthavnen, da Staus A/S har formandsposten samt en ejeraftale, der sikrer, at væsentlige beslutninger ikke kan træffes udenom den private aktionær.

De lokale Aarhus-medier beskæftiger sig da også indgående med den lokale lufthavns ambitioner.

“Hvis Stausholm & Co.’s projekt lykkedes, vil det være en bedrift, som ingen anden større lufthavn i Danmark nogensinde har præsteret,” konkluderes der i en redaktør-kommentar på JP Aarhus.

 

Relaterede artikler:

Aarhus Lufthavn mister endnu en rute

Chartervækst sikrede fremgang i Aarhus Lufthavn

Største underskud i Aarhus Lufthavns historie