Danish Air Transport A320-200 i Aarhus Lufthavn (Foto: Aarhus Lufthavn)

Chartervækst sikrede fremgang i Aarhus Lufthavn

Aarhus Lufthavn havde omkring 3.000 flere chartergæster i juli end samme måned sidste år. Det opvejer tabet på udenrigsruterne, hvor der for tredje måned i træk er tilbagegang.

I 2018 havde Aarhus Lufthavn lidt flere end 32.000 charterpassagerer gennem lufthavnen, og det tal er stadig stigende. Det hænger sammen med, at Århus Charter i årets sommertrafikprogram har valgt at flytte charterflyvninger til Chania (Kreta) og Zakynthos fra Aalborg Lufthavn og “hjem” til Aarhus Lufthavn.

Det bidrog i juli til at skabe en samlet vækst for Aarhus Lufthavn på 3,5 procent til i alt 39.655 passagerer, hvoraf det skønnes, at der var omkring 3.000 flere chartergæster, hvilket isoleret set svarer til en vækst på et sted mellem 60 og 70 procent i dette segment.

”Tilføjelsen af nye ruter har givet store stigninger på chartertrafikken, og det er glædeligt at se, at indsatsen har effekt. Juli måneds passagertal er de bedste siden 2013, og det viser, at vores fokus på at skabe vækst via ruteudvikling virker,” siger Aarhus Lufthavns administerende direktør, Peer H. Kristensen, i en pressemeddelelse.

Udenrigsvæksten gået i stå
Til gengæld ser det ikke så godt ud med udenrigstrafikken, hvor SAS er den bærende del, da selskabet den 9. april sidste år valgte at disponere et 90-sæders Bombardier CRJ900-fly til nye ruter ud af Aarhus Lufthavn. 

Således viser et hurtigt regnestykke, at når lufthavnens samlede vækst i juli er på omkring 1.350 passagerer (fra 38.307 til 39.655, red.), og chartersegmentet specifikt står for omkring 3.000, så må der nødvendigvis være en tilbagegang på op imod 2.000 passagerer. Tilbagegangen skyldes primært, at Czech Airlines i sidste efterår lukkede ruten til Prag, og den havde 1.750 rejsende sidste år i juli.

Ifølge Aarhus Lufthavns indberetninger til Trafikstyrelsen, mistede lufthavnen i maj og juni samlet 4.600 udenrigspassagerer, og med op imod 2.000 manglende udenrigspassagerer i juli – i forhold til samme måned sidste år – er lufthavnens udenrigsvækst faktisk gået helt i stå.

Mangler ny rutetrafik
Fra midten af august vil SAS-sommerruterne til Málaga, Mallorca og Split være væk, og når sommertrafikprogrammet slutter ved udgangen af oktober, stopper SAS-flyvningerne til Rom og Faro.

Dermed er der ikke i øjeblikket udsigt til ny vækstskabende rutetrafik i vintertrafikprogrammet 2019/20, selvom easyJet den 1. november genoptager de to ugentlige afgange til London-Gatwick. De var der nemlig også i vintertrafikprogrammet 2018/19 sammen med easyJet-ruten til Berlin. Sidstnævnte har britiske lavprisflyselskab dog lukket permanent.

I alt 486.166 passagerer rejste i 2018 gennem den østjyske lufthavn, der i foråret udmeldte et ambitiøst mål om at tredoble trafikken til 1,5 millioner passager i løbet af blot fem år. I de første syv måneder af 2019 har der været 289.869 rejsende, hvilket svarer til en samlet vækst på 10 procent.

Trods flere henvendelser er det ikke lykkedes at få en kommentar fra Aarhus Lufthavns direktør.

 

Relaterede artikler:

Væksten aftager i Aarhus Lufthavn

Største underskud i Aarhus Lufthavns historie

Ny bestyrelsesformand med skyhøje ambitioner