- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Havarikommissionen undersøger motoruheld

Et ATR42-fly fra Danish Air Transports litauiske datterselskab DOT LT var i sidste uge impliceret i en alvorlig hændelse, hvor der var problemer med begge motorer under en flyvning fra Esbjerg til Billund.

Det sker af og til, at der opstår et problem med en motor under en flyvning, så piloterne bliver nødt til at lukke motoren ned. Men det hører absolut til sjældenhederne, at der opstår problemer med begge motorer på et tomotorers-fly.

Men det var, hvad piloterne på et ATR42-500 fly fra litauiske DOT LT oplevede torsdag aften i sidste uge. Flyet, der skulle gennemføre en flyvning fra Stavanger til Billund via Esbjerg, var lettet fra Esbjerg Lufthavn med kurs mod Billund, da piloterne fik en indikation af brand i højre motor. Herefter besluttede man i cockpittet at lukke motoren ned og fortsætte mod Billund.

Under indflyvningen til Billund hørtes der pludseligt et højt brag, hvorefter der stod flammer ud af venstre motor, som var den eneste fungerende. Flyet befandt sig da i 1.000 fods højde (omkring 300 meter, red.), og landingen blev gennemført på én motor, selvom piloterne havde forsøgt at genstarte højre motor, der allerede var lukket ned.

Efter hændelsen blev Havarikommissionen underrettet, der straks sendte undersøgere afsted til Billund Lufthavn for at foretage tekniske undersøgelser af flyet. Der var syv passagerer og seks besætningsmedlemmer om bord på det 46-sæder store fly under flyvningen. I cockpittet befandt der sig tre piloter, da der var en såkaldt “line-checker” på klapsæde, mens der i kabinen var to litauiske stewardesser og en dansk servicemedarbejder med.

Danish Air Transport udsendte fredag morgen en pressemeddelelse, hvori hændelsen blev bekræftet.

“En ATR 42-500 med registrering LY-DAT med start i Esbjerg til Billund, havde i går aftes motorproblemer. Dette gjorde, at flyet måtte foretage en sikkerhedslanding i ankomstlufthavnen Billund. Alle procedurer blev fulgt, og landingen foregik planmæssigt. Passagererne er efterfølgende blevet underrettet af besætningen,” hed det i pressemeddelelsen.

Motorer undersøgt med boroskop
Hos Danish Air Transport afventer man undersøgelsen fra Havarikommissionen, men alligevel har selskabet en mistanke om, hvad der kan have forårsaget motorfejlen, da man har kendskab til resultatet af boroskop-undersøgelserne af motorerne, der blev foretaget efter hændelsen.

“Både Havarikommissionen og vi betragter dette som en alvorlig hændelse. Nu bliver det de litauiske myndigheder, der har kontrollen med DOT LT, der skal varetage det videre forløb i undersøgelsen. Vi ved ikke, hvad der skete med højre motor, og vi har en mistanke om, hvad der skete med venstre motor. Men de foreløbige motorundersøgelser viser, at motorerne ikke fejler noget,” siger administrerende direktør Jesper Rungholm fra DAT-gruppen til CHECK-IN.dk.

Danish Air Transport er i øjeblikket genstand for en anden undersøgelse hos Havarikommissionen. Den 25. januar blev et af selskabets ATR72-200 fly beskadiget i Karup Lufthavn, da piloterne i dis og mørke angiveligt tog fejl af startbanens midterstriber og kantstriber og således forsøgte at gennemføre starten ude i kanten af banen. Der er dog ingen sammenhæng overhovedet mellem de to hændelser.