- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

IAG i nyt forsøg på at sikre sig en bid af Air Europa

Efter flere forsøg i løbet af de seneste år ser det ud til, at luftfartskoncernen IAG endnu en gang prøver at overtage en del af Air Europa. Denne gang i en lidt besynderlig transaktion.

COVID-19-pandemien kom i vejen for langt de fleste af de planer, som flyselskaberne havde lagt i slutningen af 2019. Heriblandt var luftfartskoncernen IAGs ambition om at overtage flyselskabet Air Europa. Købstilbuddet på det spanske flyselskab blev offentliggjort i november netop det år.

Dengang lød købsprisen på 7,5 milliarder kroner, men den nye virkelighed, som pandemien bragte med sig et par måneder senere, fik parterne tilbage til forhandlingsbordet, hvor de kom frem til en reduceret købspris på 3,7 milliarder kroner, hvis IAG skulle overtage flyselskabet.

Air Europa er Spaniens tredjestørste flyselskab, og det er ejet af den store rejsekoncern Globalia. Derudover ejer IAG i forvejen både British Airways, Iberia, Vueling Airlines samt flere andre flyselskaber. En handel af den størrelsesorden skal godkendes af konkurrencemyndighederne, og her løb de to selskaber ind i en udfordring.

EU-Kommissionen og konkurrencekommissær Margrethe Vestager iværksatte nemlig en undersøgelse af overtagelsen. Det skyldtes, at EU var bekymret for, om handlen muligvis ville føre til højere billetpriser og lavere kvalitet for de rejsende.

Tilbyder stort lån
I december sidste år meldte IAG ud, at handlen var blevet droppet, men at parterne ville mødes igen i løbet af januar 2022, hvor de ville forsøge at finde en ny måde, som IAGs overtagelse af Air Europa kunne struktureres på.

Det er nu sket, oplyser IAG. Løsningen er blevet, at IAG og Globalia har indgået en aftale, der betyder, at IAG har tilbudt Globalia et lån på 100 millioner euro (744 millioner kroner) med en løbetid på syv år.

Lånet er et såkaldt usikret lån, hvilket vil sige, at der ikke er stillet sikkerhed i eksempelvis andre af Globalias aktiver. IAG oplyser dog, at lånet vil kunne konverteres til en aktiepost på 20 procent i Air Europa, hvis det godkendes af de relevante myndigheder.

Må matche ethvert andet tilbud
Ifølge IAG er aftalen desuden betinget af, at Globalia kan godkendes af de banker, som er involveret i låneaftalen. Aftalen indebærer også, at IAG eksklusivt har ret til at forhandle med Globalia om en overtagelse af Air Europa i et år.

I tillæg hertil har luftfartskoncernen ligeledes sikret sig ret til at matche ethvert tilbud, som Globalia derudover måtte modtage på flyselskabet i løbet af de kommende tre år. Samt at IAG kan forlade ejerkredsen sammen med Globalia, såfremt Air Europa skulle blive solgt til anden side.

Koncernchef Luis Gallego fra IAG understreger, at luftfartskoncernen forsat er interesseret i overtagelsen, og at den nye form på handlen er en fordel, da den giver parterne mere tid til at forhandle.

“Vi er fortsat overbeviste om den strategiske betydning af denne aftale for udviklingen og konkurrenceevnen i Madrids hub. Siden vi startede forhandlingerne, har verden ændret sig. Denne aftale vil give os tid til at evaluere alternative strukturer, der kan være af interesse for begge virksomheder. og tilbyde betydelige fordele for både kunder, medarbejdere og aktionærer.”

 

Relaterede artikler:

IAG opgiver at købe Air Europa

IAG er stadig i rødt

EU-Kommissionen vil granske IAG-køb af Air Europa