- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

IAG overtager 20 procent af Air Europa

IAG har konverteret et lån til Globalia, så luftfartskoncernen fremover har en aktiepost på 20 procent i spanske Air Europa. Tidligere har IAG forsøgt at overtage hele flyselskabet.

I flere omgange har International Airlines Group (IAG) forsøgt at overtage Air Europa, uden at det er lykkes.

Nu står det imidlertid klart, at den store luftfartskoncern får en ejerandel på 20 procent i Air Europa, der er Spaniens tredjestørste flyselskab. Det er sket ved, at IAG har konverteret et lån til rejsekoncernen Globalia, der ejer Air Europa. Det oplyser IAGs finansdirektør, Nicholas Cadbury, i en meddelelse.

IAG og Globalia kunne 17. marts i år annoncere en aftale, der betød, at IAG ydede et lån på 100 millioner euro (744 millioner kroner, red.) til Globalia med en løbetid på syv år. Lånet var et såkaldt usikret lån, hvilket vil sige, at der ikke blev stillet sikkerhed i eksempelvis andre af Globalias aktiver.

Det blev dog aftalt, at lånet ville kunne konverteres til en aktiepost på 20 procent i Air Europa ved godkendelse fra relevante myndigheder, og dette er således nu realiseret.

IAG fik flere rettigheder i låneaftale
Låneaftalen mellem IAG og Globalia indebar desuden, at IAG fik eksklusiv ret til at forhandle med Globalia om en overtagelse af Air Europa i et år.

Luftfartskoncernen sikrede sig herudover ret til at matche ethvert tilbud, som Globalia måtte modtage på Air Europa i løbet af en treårig periode. IAG har desuden sikret sig, at den kan forlade ejerkredsen sammen med Globalia, såfremt Air Europa skulle blive solgt til anden side.

Luis Gallego, der er koncernchef i IAG, understregede ved indgåelse af låneaftalen i marts, at luftfartskoncernen fortsat er interesseret i at overtage hele Air Europa. I forvejen ejer IAG blandt andet British Airways og de spanske flyselskaber Iberia og Vueling.

Fuld overtagelse mødte modstand fra EU
IAGs interesse for at købe Air Europa begyndte allerede i november 2019, hvor luftfartskoncernen lagde et købstilbud frem på 7,5 milliarder kroner. Coronapandemien kom imidlertid i vejen, og det fik parterne tilbage til forhandlingsbordet. De kom her frem til en reduceret købspris på 3,7 milliarder kroner.

En handel af denne størrelsesorden skal godkendes af konkurrencemyndighederne, og her opstod en udfordring for de to parter. EU-Kommissionen og konkurrencekommissær Margrethe Vestager igangsatte nemlig en undersøgelse over overtagelsen. EU var bekymret for, at handlen ville føre til højere billetpriser og lavere kvalitet for passagererne.

Overtagelsen blev aldrig til noget, da IAG i december 2021 meldte ud, at handlen var blevet droppet. Parterne ville dog mødes igen i det nye år, hvilket altså nu har ført til, at IAG har fået en aktiepost på 20 procent i Air Europa.

Air Europa blev grundlagt i 1986 og har base i Madrid Barajas-lufthavnen. Selskabet råder i dag over en flåde bestående af i alt 47 fly – herunder blandt andet 20 Boeing 737-800 og 22 Boeing 787 Dreamliner i to forskellige varianter.

 

Relaterede artikler:

IAG i nyt forsøg på at sikre sig en bid af Air Europa

IAG opgiver at købe Air Europa

EU-Kommissionen vil granske IAG-køb af Air Europa