- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Icelandair med driftsoverskud i tredje kvartal

Det lykkedes Icelandair at lande et driftsoverskud på 22 millioner kroner i årets tredje kvartal trods et fald i omsætningen på 81 procent. Det var kompensation fra Boeing, der sikrede det lille plus.

Mens flyselskaber over hele verden i disse uger præsenterer i stribevis af røde tal for årets tredje kvartal, så er det lykkedes Icelandair at gå imod strømmen. Selskabet har i dag præsenteret et EBIT-driftsoverskud på 3,5 millioner dollars (22 millioner danske kroner) samt et nettoresultat på næsten 38,2 millioner dollars, hvilket svarer til 240 millioner kroner.

Det er dog ikke fordi, at det islandske flyselskab ikke er blevet ligeså hårdt ramt af COVID-19-pandemien som flyselskaber i den øvrige del af verden, for omsætningen faldt i tredje kvartal med 81 procent til blot 103,6 millioner dollars.

Men selskabet oplyser, at delkompensationen fra Boeing, som følge af de groundede MAX-fly, er blevet indregnet som omsætning i kvartalet. Der er da også en post på 36,3 millioner dollars i regnskabet, der hedder “andre operationelle indtægter”, og det er heri, at kompensationen fra den amerikanske flyproducent gemmer sig.

Samlet var omsætningen hos Icelandair på 373,4 millioner dollars efter årets første ni måneder, og det svarer til et omsætningstab på næsten 69 procent i forhold til samme periode året før. Det rammer bundlinjen med et minus på 292,9 millioner dollars, hvilket svarer til 1,84 milliarder kroner. Året før var underskuddet i samme periode på 27,9 millioner dollars.

2,5 milliarder kroner i kassen
I kvartalet har Icelandair også gennemført en rekapitalisering, og det er lykkedes at hente 167 millioner dollars i ny aktiekapital. Derfor er selskabets balance blevet styrket, så der er noget at stå imod med i den kommende tid.

Selskabets likviditetsposition er også blevet styrket, da der 30. september 2020 var 399 millioner dollars i kassen mod 302 millioner dollars ved udgangen af kalenderåret 2019.

“I de kommende uger forventer vi, at vores aktiviteter fortsat vil forblive på et minimumsniveau. Vi har minimeret kontantbehovet og styrket likviditetspositionen for at være i stand til at ride stormen af frem til 2022, hvis det bliver nødvendigt. Vi er dog fokuseret på at være godt forberedt på at handle, så snart situationen i verden forbedres, og rejserestriktionerne på Island vil blive lettet. Med en bred investorbase, stærk balance, fleksibelt rutenetværk, robust infrastruktur og gode medarbejdere er vi i en god position til hurtigt at skalere op, så snart markederne åbner igen,” siger koncernchef Bogi Nils Bogason.

Icelandair forventer i det kommende sommertrafikprogram for 2021 at udbyde en kapacitet, der er mellem 25 og 30 procent mindre end i 2019. Der flyves efter planen til 32 byer, herunder København og Billund. Herudover er det planen at beskæftige mellem 27 og 30 fly, der kommer til at bestå af 17 Boeing 757, fire Boeing 767 og mellem seks og ni Boeing 737 MAX.

 

Relaterede artikler:

Icelandair til seks nordiske destinationer i 2021

Her er de nye storaktionærer i Icelandair

Icelandair: Fly på jorden indtil 2023