- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Ingen Boeing-ordrer i januar – første gang i 58 år

For første gang siden 1962 har Boeing ikke fået nogen ordrer på fly i januar, og den amerikanske producent leverede blot 13 fly til kunderne i samme måned.

Første måned i 2020 vil stå tilbage som et mareridt for Boeing Commercial Airplanes, der generelt set har været inde i en stor krise siden det andet fatale styrt med en 737 MAX i marts 2019.

Den amerikanske flyproducent endte januar med et stort rundt nul på ordrelisten. Ikke en eneste dag ud af 31 tikkede der en ordre ind på nye fly til Boeing, der dermed nåede et nyt lavpunkt. Sidst, Boeing ikke modtog ordrer i januar, var i 1962 – altså for hele 58 år siden. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

I løbet af januar leverede Boeing 13 fly til kunderne. I januar 2019 fik Boeing 45 flyordrer og leverede 46 fly. Generelt set var 2019 det værste år med ordrer i årtier for Boeing som følge af MAX-krisen. Koncernchef Dennis Muilenburg forlod sin post i december, og i januar 2020 blev der indført midlertidigt produktionsstop af 737 MAX. Første gang i 20 år, at Boeing måtte indstille produktion af 737-flyene.

Boeing lider store økonomiske tab som følge af den igangværende krise, og producenten falder langt bagud i forhold til sin europæiske konkurrent Airbus, der fik ordrer på 274 fly i januar.

MAX muligvis i luften før midt-2020
Krisen har betydet et større milliardtab i dollar for Boeing og dets leverandører. 737 MAX er fortsat groundet verden over, og Boeing kan dermed ikke få leveret flere hundrede nyproducerede MAX-fly til kunderne. Og dermed udestår store indtægter. Det er dog værd at bemærke, at Boeing også har økonomi i de øvrige divisioner, Boeing Defense, Space & Security og Boeing Global Services.

Operatører af Boeing 737 MAX har måtte se bort fra de leverede fly i tidtabellerne helt frem til midten af 2020, hvor MAX-flyene tidligst forventes tilbage på vingerne efter myndighedernes godkendelse. De amerikanske luftfartsmyndigheder, FAA, skal dog angiveligt – ifølge Reuters – tirsdag have givet udtryk for, at man var tæt på at gennemføre en certificerings-testflyvning.

Det forlyder desuden, at FAA skal have orienteret flere amerikanske flyselskaber om, at myndigheden muligvis kan godkende 737 MAX før midten af 2020.

Boeings gæld blev ifølge Reuters fordoblet til 27,3 milliarder dollar (187 milliarder kroner, red.) i 2019, og gælden kan meget vel stige til mellem 32 og 34 milliarder dollar i løbet af første og andet kvartal i 2020.

 

Relaterede artikler:

Boeing i større problemer end ventet

Airbus slog Boeing eftertrykkeligt

Ordrebøgerne for Boeing 777X bliver tyndere