Boeing 737 MAX7 er ønsket af lavprisselskaber. Foto: Boeing.

Boeing i større problemer end ventet

Boeing rapporterer om det første årlige underskud i mere end to årtier. MAX-krisen kommer til at koste den amerikanske flyproducent næsten 19 milliarder dollar, hvilket er mere end forventet.

2019 har været et rædselsfuldt år for The Boeing Company. Den amerikanske flyproducent har i den grad lidt under groundingen af Boeing 737 MAX. En flytype, der måtte henvises til jorden efter to dødsulykker i henholdsvis Indonesien og Etiopien.

De flere hundrede groundede fly samt midlertidigt leverings- og produktionsstop af MAX-fly har sat sine spor i årsresultatet for 2019. Boeing kan således melde om det første årsunderskud siden 1997. Og producenten forventer, at MAX-krisen vil koste i underkanten af 19 milliarder dollar, eller hvad der svarer til hele 125 milliarder kroner. En del højere end ventet.

Underskuddet for hele 2019 lyder på 636 millioner dollar (4,3 milliarder kroner, red.), mens omsætningen var dårligere end forventet i de sidste tre måneder af 2019. Boeing havde 17,9 milliarder dollar i omsætning (121,6 milliarder kroner, red.), hvilket er en 37 procents nedgang i forhold til samme periode året før. Analytikere havde ventet 21,7 milliarder dollar (147 milliarder kroner, red.) i omsætning i fjerde kvartal, skriver CNN.

”Vi anerkender, at vi har meget arbejde foran os. Vi er fokuseret på at få 737 MAX sikkert tilbage i drift og genetablere den mangeårige tillid, som Boeing-brandet repræsenterer blandt den flyvende offentlighed. Vi er forpligtet til gennemsigtighed og har ekspertise i alt, hvad vi gør,” siger David Calhoun, koncernchef i Boeing.

”Sikkerhed vil gennemsyre enhver beslutning, enhver handling og hvert skridt vi tager fremad. Heldigvis giver styrken i vores samlede forretningsaktiviteter i Boeing-porteføljen den finansielle likviditet til at følge en grundig og disciplineret genopretningsproces.”

MAX tidligst tilbage til sommer
Den seneste melding er, at Boeing 737 MAX tidligst vil blive godkendt af myndighederne i midten af 2020. Dernæst skal flyselskaberne igen have kørt flytypen ind i trafikprogrammerne, piloterne skal gøres klar til at betjene flyet og passagererne skal igen vise lyst til at sætte sig ind i den ulykkesramte flytype.

”Jeg kan ikke markedsføre det, sælge det, hænge bannere på det eller ændre navnet på det. Det vil ikke overbevise nogen. Men når de ser flyet fungere, og de ser det flyve, og de ser piloter komme videre med det, tror jeg, det kommer til at være ok,” forudser David Calhoun ifølge nyhedsbureauet Reuters.

En flytype, som Boeing har større succes med i øjeblikket, er Boeing 787 Dreamliner. Og så alligevel ikke helt. Efterspørgslen på denne flytype er aftaget som følge af handelskrigen mellem USA og Kina.

Boeing tog allerede i oktober 2019 træk til at sænke produktionshastigheden på denne flytype fra 14 fly om måneden til 12 fly i slutningen af 2020. Nu forventer Boeing at sænke frekvensen yderligere ned til 10 fly om måneden i begyndelsen af 2021.

I lørdags blæste imidlertid lidt mere positive vinde over Boeing, da flyproducenten efter et par aflysninger på grund af vejret endelig fik sendt den første Boeing 777X på vingerne til en testflyvning. En flytype, som Boeing indtil videre har modtaget 309 bestillinger på fra ni forskellige kunder.

 

Relaterede artikler:

Boeing-omsætning falder med 66 procent

MAX koster Boeing milliarder

Boeing-topchef mister titel