- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Ingen MAX-godkendelse i Europa før i 2021

De europæiske luftfartsmyndigheder siger, at Boeing 737 MAX er sikker, men EASA vil først ophæve flyveforbuddet i 2021.

Efter at de amerikanske luftfartsmyndigheder (FAA) i sidste uge gav den endelige godkendelse til, at Boeing 737 MAX-flyene igen må flyve efter 20 måneders flyveforbud, siger de europæiske luftfartsmyndigheder (EASA) nu også, at den ulykkesramte flytype er sikker og kan komme i drift igen.

EASA har gennemført deres egne kontroller, flyvetests og analyser af 737 MAX, siger EASA’s direktør ifølge nyhedsbureauet Reuters.

”Alle disse undersøgelser fortæller os, at 737 MAX kan vende tilbage til service,” siger Patrick Ky, administrerende direktør i EASA.

Udmeldingen fra EASA-chefen betyder dog ikke, at MAX-flyene hos de europæiske selskaber kommer på vingerne lige med det samme.

30 dages offentlig høring
EASA-kilder siger til Reuters, at organisationen i næste uge vil offentliggøre et udkast til en AD-note (Airwothiness Directive, red.), som herefter skal i offentlig høring i 30 dage, inden der i januar vil blive taget endelig stilling til, om flyveforbuddet kan ophæves.

Hvor lang tid det tager, før flyvningerne genoptages i Europa, afhænger blandt andet af pilotuddannelser og af, hvor lang tid det tager flyselskaberne at opgradere flyenes softwaresystemer.

I USA er det planlagt, at kommercielle flyvninger med 737 MAX starter den 29. december, knap seks uger efter at FAA havde offentliggjort sin godkendelsen den 18. november.

Travlt med at klargøre fly
Efter ophævelsen af flyveforbuddet i USA har Boeing fået travlt med at klargøre de op til 450 nye 737 MAX-fly, som er produceret, siden flyveforbuddet blev indført i marts 2019, og som endnu ikke er leveret til kunderne.

Alene i Grant County International Airport i Moses Lake i staten Washington i USA er omkring 240 nye MAX-fly parkeret, og her arbejder næsten 700 Boeing-ansatte nu i døgndrift med at gennemføre de krævede opgraderinger af softwaresystemer og klargøre flyene, så de kan blive leveret til kunderne og komme på vingerne.

”Det er en enorm opgave,” siger direktøren for Grant County International Airport, Rich Muller, til Reuters.

Udover i lufthavnen i Moses Lake har Boeing også nye MAX-fly stående på sine faciliteter i Seattle-området samt i San Antonio i Texas.

I De Forenede Arabiske Emirater, hvor flyselskabet Flydubai er storkunde til Boeing 737 MAX, er det fortsat usikkert, hvornår MAX-flyene kan komme i drift igen. Søndag sagde de civile luftfartsmyndigheder ifølge det statslige nyhedsbureau WAM, at de vil komme med en ”rettidig” meddelelse herom.

 

Relaterede artikler:

Få et overblik over MAX-forløbet

Indtil videre kun MAX-tilladelse i USA

Officielt: Boeing 737 MAX må komme tilbage i drift