Boeing 737 MAX 7 (Foto: Boeing | PR)

Indtil videre kun MAX-tilladelse i USA

Mens de amerikanske luftfartsmyndigheder onsdag igen gav grønt lys til Boeing 737 MAX, vil myndigheder i eksempelvis Europa og Canada foretage ekstra kontrol og give egen godkendelse.

Onsdag var en historisk dag for den amerikanske flyproducent Boeing. De amerikanske luftfartsmyndigheder, FAA, gav sin endelige godkendelse til, at 737 MAX-flyene igen kan få luft under vingerne efter 20 måneders grounding.

Selv om FAA atter har givet grønt lys til flytypen, er det ikke ensbetydende med, at der med det samme også kommer godkendelse fra myndighederne i den øvrige del af verden. De vil alle være ekstra sikre på, at det fly, de giver tilladelse til, er fuldt ud kontrolleret efter de to fatale ulykker i henholdsvis Indonesien og Etiopien.

Derfor er det indtil videre kun i USA, at Boeing 737 MAX er blevet recertificeret, mens de europæiske luftfartsmyndigheder (EASA) og eksempelvis Canada, Brasilien, Indien, Kina og Australien vil foretage ekstra kontrol af FAAs godkendelse. Det kan derfor tage dage, uger eller endnu længere, før resten af verden følger med, og de respektive landes flyselskaber igen kan benytte flytypen.

Tidligere, når FAA har foretaget godkendelse af diverse flytyper, har luftfartsmyndigheder i andre lande fulgt FAA, der i årtier har været anerkendt for banebrydende luftfartssikkerhed. FAA er efter MAX-ulykkerne blevet kritiseret for slapt tilsyn, og derfor vil blandt andre Canada og Europa foretage yderligere kontrol i godkendelsen af MAX-flyene.

MAX-godkendelse fra EASA kan ske omkring nytår
EASA har oplyst, at den først vil udstede et udkast til en AD-note (Airwothiness Directive, red.), der giver offentligheden mulighed for at komme med kommentarer. Direktivet kan allerede blive udstedt i næste uge, har en EASA-talsmand bekræftet over for AeroTime News.

Den offentlige høring varer i 28 dage, og herefter skal EASA tage stilling til eventuelle kommentarer. Derefter kan luftfartsmyndigheden udstede den endelige AD-note, og der kan gives grønt lys til Boeing 737 MAX, der i øvrigt af Boeing nu bliver kaldt for 737-8 og 737-9.

EASA forventer derfor, at en endelig godkendelse af MAX først foreligger engang i slutningen af 2020 eller i begyndelsen af 2021. Myndighederne i Australien har oplyst, at man løbende har samarbejdet med EASA omkring MAX, og myndigheden vil tage EASAs ageren i betragtning ved godkendelsen.

Fokus på ordentlig pilottræning
Også luftfartsmyndighederne i Canada og Brasilien har meddelt, at de ikke fluks vil følge FAA, men i stedet foretage egne vurderinger af Boeing 737 MAX. Før luftfartsmyndighederne kan godkende flytypen, skal de sikre sig, at der er blevet foretaget de påkrævede ændringer i eksempelvis flyets MCAS-system, der fik skylden for de to MAX-ulykker, hvor i alt 346 mennesker omkom.

Nyhedsbureauet Reuters skriver, at luftfartsmyndighederne i Canada og Brasilien forventer at godkende 737 MAX inden for få uger. Det forventes, at der fra land til land vil være forskel i de krav, der stilles til træning af MAX-piloter.

”Forhåbentlig er de (myndighederne i Canada og Brasilien, red.) lidt mere kritiske over for, hvad deres flyselskaber skal gøre med hensyn til træning,” siger Mike Daniel, der er tidligere flycertificeringsekspert hos FAA.

Også i Indien følger man ikke partout FAA-recertificeringen af MAX. Landets luftfartsmyndigheder, DGCA, fortæller over for Times of India, at der tages bestik af situationen, og at en godkendelse dermed lader vente på sig.

”Vi vil studere godkendelsen fra FAA og derefter reagere. Det vil tage noget tid,” siger en talsperson. Dermed går der også en rum tid, før indiske flyselskaber igen kan regne Boeing 737 MAX med i driften.

 

Relaterede artikler:

Officielt: Boeing 737 MAX må komme tilbage i drift

Boeing 737 MAX på vingerne den 29. december

Officielt: Boeing stopper produktion af 737 MAX