- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Italiens næststørste flyselskab indstiller driften

Ejerne af Air Italy har besluttet at lade selskabet træde i frivillig likvidation efter store økonomiske tab. Qatar Airways, der ejer 49 procent, er uenig i beslutningen.

Endnu et flyselskab har måttet foretage en finansiel nødlanding. 

Denne gang sker det i Italien, hvor ejerne af støvlelandets næststørste flyselskab, Air Italy, i dag på et ekstraordinært aktionærmøde har besluttet at likvidere selskabet (“liquidazione in bonis”, red.) som følge af store økonomiske tab.

Det betyder, at selskabet med øjeblikkelig virkning indstiller samtlige flyvninger. I perioden fra den 11. til den 25. februar vil Air Italy-flyvninger blive opereret af andre flyselskaber på de oprindelige afgangstidspunkter. Efter den 25. februar vil passagerer, der allerede har købt billet, blive tilbudt ombooking til et andet selskab eller fuld refundering.

Uenighed i ejerkredsen
Air Italy hed tidligere Meridiana, men Qatar Airways købte sig ind i selskabet den 28. september 2017 sammen med italienske Alisarda Group, der er ejet af Aga Khan Fund for Economic Development. Ejerskabet i flyselskabets moderselskab, AQA Holding spa, havde en 51/49-procent- fordeling i favør af Alisarda Group, da det ikke er muligt for flyselskaber uden for Europa at opnå en større ejerandel i EU-flyselskaber.

Air Italy fløj ret hurtigt ind i massive økonomiske problemer, og alene i 2018 blev underskuddet på 164,2 millioner euro ud af en samlet omsætning på 283,8 millioner euro.

Tilsyneladende har de to ejere ikke haft lige dybe lommer, for Qatar Airways er tydeligvis utilfreds med sin italienske partner, hvilket fremgår af en pressemeddelelse, som Doha-selskabet har udsendt tirsdag eftermiddag. I denne understreger Qatar Airways, at man hele tiden har sikret opbakning til Air Italy ved at frigive fly fra Qatar Airways-flåden til væksten i det italienske selskab samt ved at bistå ved bestilling af nye fly. 

“Qatar Airways var klar til fortsat at varetage sin rolle i at støtte væksten i flyselskabet, men dette ville kun have været muligt med alle aktionærers engagement,” lyder det i pressemeddelelsen.

12 fly i flåden
På tidspunktet for likvidationen rådede Air Italy over 12 fly. Fire var langdistancefly af typen Airbus A330-200, mens der samtidig var otte Boeing 737-fly, fordelt med en 737-700, fire 737-800 samt tre 737 MAX 8. De tre MAX-fly har dog stået på jorden siden den 12. marts sidste år efter den globale grounding af flytypen.

Air Italy betjente fra Milano-Malpensa en række italienske indenrigsruter samt ruter til Egypten, (Cairo), Ghana (Accra) og Senegal (Dakar). Herudover var der også flyvninger til Tenerife, til Male på Maldiverne samt til New York-JFK og Miami i USA.

 

Relaterede artikler:

Italiensk Qatar-selskab ekspanderer voldsomt

Air Italy skal flyve for Finnair

Qatar Airways relancerer Alitalia-konkurrent