- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Kæmpe flyordre under opsejling

Air France-KLM-koncernen har følere ude hos både Airbus og Boeing om en ordre på op mod 160 kort- og mellemdistancefly.

Tidligere på ugen sagde koncernchefen i Air France-KLM, Ben Smith, til flere hollandske medier, at ordren på de 160 kort- og mellemdistancefly vil være den største ordre i koncernens historie.

Flyene skal bruges til at forny og udvide flåderne i KLM samt i koncernens lavprisselskaber Transavia Airlines og Transavia France.

Præcist hvilke typer fly, Air France-KLM er på jagt efter, er ikke blevet afsløret. Men det er sandsynligt, at begge flyproducenter, Airbus og Boeing, vender tilbage med forslag om deres nyeste kort- og mellemdistancefly.

Meget tyder på, at valget kommer til at stå mellem Boeing 737 MAX og Airbus A320 eller Airbus A220.

Boeing flyver i dag
På forhånd ser det ud til, at Boeing har favoritværdigheden. For både KLM og de to lavprisselskaber er i høj grad ”Boeing-flyselskaber”.

Hos KLM er de nuværende kort- og mellemdistancefly Boeing 737’ere i forskellige varianter, ligesom KLM oftest bruger Boeing 787 Dreamlinere og Boeing 777’ere, når der skal flyves langt.

De to Transavia-selskaber, Transavia France og hollandske Transavia Airlines, bruger ligeledes fly fra Boeing.

Ifølge planespotters.net har Transavia France 50 styk 737-800’ere, mens Transavia Holland har 39 fly, hvoraf de 35 er 737-800’ere, mens fire er 737-700’ere.

Økonomiske hjælpepakker
Planerne om at købe nye fly kommer i kølvandet på en økonomisk saltvandsindsprøjtning, det fransk-hollandske selskab fik tidligere i år.

Den franske regering indvilgede i at støtte op om en plan til fire milliarder euro, eller næsten 30 milliarder kroner.

Hjælpen kommer til at bestå af en kapitalforhøjelse på en milliard euro samt konvertering af et aktionærlån på tre milliarder euro fra maj 2020 til hybridobligationer, hvilket vil styrke selskabets balance.

Også i 2020 hentede selskabet hjælp i form af 10,4 milliarder euro i lån og garantier, der blev ydet af Frankrig og Holland.

Tættere samarbejde
Koncernchef Ben Smith sagde videre til de hollandske medier, at han ser et tættere samarbejde mellem Air France og KLM som en nødvendighed for at kunne følge med konkurrenterne IAG (blandt andet British Airways og Iberia) og Lufthansa Group.

“I 2004 var Air France-KLM den største gruppe i Europa, og nu er vi nummer tre. De arbejder mere beslutsomt end os. Det er klart, at vi også kan gøre det, men vi skal bevæge os hurtigere.”

 

Relaterede artikler:

Frankrig øger indflydelsen i Air France-KLM

Gigantisk hjælpepakke til Air France-KLM

Air France-KLM vil sende nye mellemdistancefly i udbud