- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Kina er ny storaktionær i Norwegian

BOC Aviation, der ultimativt er ejet af den kinesiske stat. har sammen med fire andre leasingselskaber fået tildelt 50,03 af aktierne i Norwegian efter gældskoventering og emission.

Norwegian er nu kommet mål i med selskabets redningsplan, således at selskabet får adgang til de sidste 2,7 milliarder norske kroner af den statslige lånegaranti, ligesom at det er lykkedes at konvertere 12,7 milliarder kroner fra gæld til egenkapital.

Den øvelse betyder, at de eksisterende aktionærer er blevet udvandet, mens obligationsejere og flyleasingselskaber nu har overtaget kontrollen med det norske lavprisflyselskab.

Da Oslo Børs åbnede onsdag morgen skulle de nye storaktionærer give sig til kende i henhold til børsreglerne. Første meddelte det irske flyleasingselskab AerCap, at man via AerCap Holding N.V. har overtaget 487.931.515 af samlet 3.069.624.807, hvilket svarer til en ejerandel på 15,9 procent.

Ligeledes meddelte flyleasingselskabet BOC Aviation, at man via gældskonvertering har er blevet tildelt 389.053.742 aktier i Norwegian, hvilket svarer til 12,67 procent af stemmer og ejerandel. BOC Aviation er via en kompliceret konstruktion ultimativt ejet af Bank of China, og dermed Folkerepublikken Kina.

Sidenhen kom både MG Aviation (10,94 procent), Avolon Holdings (5,50 procent) og DP Aircraft Limited (5,02 procent) på banen og flagede ejerandele på mere end fem procent. Tilsammen sidder de fem flyleasingselskaber nu på 50,03 af aktierne i Norwegian og har således fået kontrollen med flyselskabet.

Afhængig af kreditorer
Hos Norwegian er glæden stor hos koncernchef Jacob Schram, der retter en stor tak til alt fra regeringen, Storting, kunder, ansatte og aktionærer til leasingselskaber, kreditorer, obligationsejere og rejsebranchen, der alle har støttet Norwegian. Nu går selskabets ledelse stille og roligt i gang med at skabe det Nye Norwegian, selvom udfordringerne ikke er blevet mindre.

“De kommende måneder bliver krævende, for usikkerheden i branchen er stor, og vi er fortsat afhængige af et godt samarbejde med en række kreditorer, når så godt som hele indtægtsstrømmen er standset,” siger Jacob Schram i en pressemeddelelse.

Det handler blandt andet om en overforfalden gæld på 1,7 milliarder norske kroner til de almindelige kreditorer, der ikke har været omfattet af gældskonverteringen.

Kraftigt børsfald
Markedet var meget uroligt, da Oslo Børs åbnede, hvor Norwegian første gang skulle handles efter gældkonverteringen. I den første time faldt aktiekursen med op imod 50 procent, og i løbet af onsdagen rettede kursen sig til niveauet omkring 2,60, hvilket svarer til et fald på omkring 31 procent.

Med den aktuelle aktiekurs på 2,60 er værdien af selskabets aktier faldet med over 93 procent i løbet af et år.

 

Relaterede artikler:

Kreditorer får stor del af nye Norwegian-penge

“Den mest spændende finansthriller i norsk historie”

Overvældende flertal for redningsplan