- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

KLM er forberedt på ekstrem travlhed

Udsigten til en periode med stor travlhed i Amsterdam-Schiphol har fået KLM til at offentliggøre en række tips til de passagerer, der skal rejse til, fra eller via det store knudepunkt for flytrafik.

I løbet af den kommende tid skal de initiativer, som ledelsen i Amsterdam-Schiphol har taget for at afhjælpe de store forsinkelser og flaskehalse, der kastede skygger over den daglige drift sidste år, stå deres prøve.

For øjeblikket afvikles den såkaldte majferie nemlig. Det er en af landets skoleferier, der af mange familier benyttes som en anledning til at komme ud at rejse, hvilket ventes at øge presset på hovedstadslufthavnen.

Udsigten til ekstra travlhed i Amsterdam-Schiphol har fået KLM til at udsende en orientering til selskabets kunder, hvori flyselskabet beder dem være forberedt på, at der kan forekomme ekstra ventetid i perioden frem til den 7. maj.

I den forbindelse har flyselskabet derfor udsendt en række tips til passagererne således, at de kan forberede sig på ekstra travlhed i lufthavnen samt være med til at sikre så stabil en drift som muligt. De rejsende opfordres blandt andet til at foretage check-in hjemmefra samt møde op to timer før en flyvning til en destination i Europa og tre timer tidligere, hvis de eksempelvis skal til USA.

Nærmer sig 2019-niveauet
Schiphol oplyser, at mange fra lufthavnens side forventer, at der i gennemsnit vil være 66.000 passagerer, som dagligt rejser fra lufthavnen i løbet af majferien, men på særligt travle dage kan det antal potentielt overstige 70.000 rejsende.

Det forventede passagertal er 14 procent højere, end tilfældet var i samme periode sidste år, lyder det. I 2022 var der i gennemsnit 58.000 majferie-rejsende, mens det fortsat er en kende mindre end 2019-niveauet, hvor antallet af passagerer var 72.000 om dagen.

Baseret på de erfaringer, der blev gjort i påsken, regner koncernchef Ruud Sondag fra Schiphol dog med, at storlufthavnen vil klare skærene.

”Påskeweekenden forløb godt i Schiphol, og det er vi tilfredse med. Næste udfordring er majferien, som vi forventer vil være noget mere travl, men vi har tiltro til, at det også nok skal gå godt.”

Kortere køer end sidste år
Den netop forgangne weekend markerede starten på ferien, og ifølge Luchtvaartnieuws er man fra Schiphols side tilfreds med, hvordan den forløb. En talsperson fra lufthavnen fortæller, at der var et godt passager-flow i terminalerne og på de mest travle tidspunkter stod de rejsende i kø i omkring en halv time.

Sidste års genvordigheder med afviklingen af flytrafikken har blandt andet betydet, at Schiphol siden har hyret flere end 850 nye ansatte i security. Det er dog ikke dem alle, der indgår i den aktive tjeneste. En del af disse er nemlig fortsat i gang med at få foretaget baggrundstjeks eller i færd med at modtage træning.

Lufthavnen slår desuden fast, at det bliver umuligt at undgå kødannelse på særligt travle dage, men man nærer en forventning om, at det vil være kortere end sidste år.


Relaterede artikler:

Domstol kender forceret Schiphol-reduktion ulovlig

Schiphol må endnu en gang indføre passagerloft

Skandalen i Schiphol Airport fortsætter