- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

KLM-fly fik 46 døgns ufrivilligt ophold i Beijing

En Boeing 777-300ER fra KLM har på grund af flere tekniske uheld og karantænekrav stået på jorden i Beijing Capital Airport siden nytårsaften. Mandag vendte flyet tilbage til Amsterdam.

Et kinesisk nytår haf fået en helt ny betydning for KLM efter at selskabets ikoniske Oranje-fly (PH-BVA), i skikkelse af en Boeing 777-300ER, har opholdt sig i Beijing Capital Airport siden årets sidste dag i 2020.

Flyet var den 31. december 2020 undervejs fra Shanghai til Amsterdam på en cargo-operation som rutenummer KL896, da det i en position omkring 110 kilometer sydøst for Irkutsk (den sydelige del af Sibirien, red.) fik problemer med venstre motor. Piloterne besluttede at vende om og søge mod Beijing Capital Airport, hvor der blev foretaget en sikkerhedslanding, efter at motoren var blevet lukket ned.

Problematisk motorskift
Det viste sig, at det var nødvendigt med et motorskift, og da der ikke var en ny motor til rådighed i Beijing, måtte der sendes en ny motor med et separat fragtfly. Den nye motor ankom først til Beijing den 11. januar. Herefter var problemerne ikke overstået, idet KLM-teknikere fra Holland i givet skal skulle i to  ugers karantæne for at kunne få lov at arbejde motorskiftet.

Derfor måtte KLM, ifølge Luchtvaartnieuws.nl, entrere med en lokal virksomhed i Beijing, der varetog opgaven med support fra teknisk personale hjemme fra Holland.

Udskiftningen af venstre motor var først tilendebragt i begyndelsen af februar, og den 7. februar blev der fløjet et crew ind til Beijing via Seoul. Herefter var det planen, at PH-BVA skulle returnere til Amsterdam som rutenummer KL898 den 7. februar, hvilket dog efterfølgende blev udsat til den 8. februar.

Nye problemer med højre motor
Da PH-BVA den 8. februar fik push-back fra standpladsen i Beijing Capital Airport, modtog piloterne en indikation af en fejl på højre motor. Flyet måtte tilbage til standpladsen, og derefter måtte besætningen returnere med det samme fly (PH-BQA), som havde bragt dem ind fra Seoul. 

Den 15. februar blev der gjort et nyt forsøg, hvor en Boeing 777-200 fra Seoul tog turen omkring Beijing med en ny besætning. Her lykkedes det, at få Oranje-flyet sikkert afsted fra den kinesiske hovedstadslufthavn, og mandag morgen satte flyet atter hjulene på hollandsk jord efter en mere en ti timer lang flyvning fra Beijing. Dermed var et ufrivilligt ophold på 46 døgn i Kina blevet afsluttet. 

Norwegian-fly 71 døgn i Iran
Norwegian oplevede  for et par år siden en situation, hvor et fly også var ude af drift i flere måneder i forbindelse med et motorbytte langt væk fra hjemmebasen. 

Dengang var der tale om en Boeing 737 MAX 8, der på en flyvning fra Dubai til Oslo måtte sikkerhedslande i Shiraz i Iran efter problemer med et af flyets to motorer. Her blev det også nødvendigt med motorbytte, og på grund af  amerikansk handelsembargo og iransk bureaukrati måtte flyet opholde sig i Iran fra den 14. december 2018 til den 22. februar 2019.

 

ANNONCE

Ledig i luftfartsbranchen?

Tilmeld dig gratis vores CV-bank på TravelRecruiter.dk. Så vil du løbende modtage link til ledige jobs inden for dit område, eller også kan du være heldig at blive kontaktet af en arbejdsgiver, der har brug for netop dine kompetencer.

 

Relaterede artikler:

Norwegian-fly er ude af Iran (opd.)

KLM-fly bliver orange