- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

KLM sender første Boeing 737-800 på pension

Den første Boeing 737-800 i flåden hos KLM er sendt på pension efter 25 år i luften. Nogle af flyets dele vil blive brugt til andre fly i selskabet, mens andre komponenter vil blive genbrugt.

KLM har indledt pensionering af Boeing 737-800, der de seneste årtier har været et af de mest populære og udbredte fly i verden.

Flyene af denne type hos det hollandske flyselskab er nemlig ved at nå en høj alder, og de vil derfor gradvist blive udskiftet med nyere flytyper. Den første Boeing 737-800, som KLM har sendt på pension, er flyet med registrering PH-BXK, der 4. november 2025 blev fløjet til Twente Airport for at blive demonteret.

I den hollandske lufthavn blev flyet overdraget til AELS (Aircraft End-Of-Life Solutions), der er en virksomhed med speciale i at demontere og bevare komponenter til genbrug.

Flyets motorer og APU (hjælpemotor, red.) er blevet fjernet af KLM Engineering & Maintenance til genbrug i KLMs egen flyflåde. Andre dele fra Boeing 737-flyet vil få nyt liv hos andre flyselskaber eller vil blive genbrugt.

PH-BXK, der altså nu har fløjet sin sidste tur, blev leveret til KLM fra Boeings Renton-fabrik ved Seattle i september 2000.

Erstattes af moderne Airbus-fly
KLMs udfasning af Boeing 737-800 er en del af flyselskabets investering på syv milliarder euro (52,2 milliarder kroner, red.) i flådefornyelse. Flytypen, der opererer på europæiske ruter, vil gradvist blive erstattet af Airbus A321neo. Denne flytype larmer mindre og udleder mindre CO2 end Boeing 737.

I januar 2026 sender KLM sin anden Boeing 737-800 på pension, hvor det også flyves til demontering i Twente Airport. KLM råder over i alt 30 Boeing 737-800, og flyene har en gennemsnitsalder på næsten 19 år. Herudover har selskabet syv Boeing 737-700 og fem Boeing 737-900.

Foruden udskiftningen af Boeing 737-800 er KLM også i færd med at udskifte andre aldrende flytyper. Helt generelt vil Airbus A320neo og A321neo erstatte Boeing 737-flyene på de europæiske ruter, mens KLM Cityhopper erstatter ældre Embraer E190’ere med nye Embraer E195-E2.

For nylig har KLM tilføjet fire nye Boeing 787-10 Dreamlinere, og den sidste leveres i begyndelsen af 2026. I samme år leveres også Airbus A350-900 og vil erstatte ældre Boeing 777’ere og Airbus A330-fly.

I KLMs fragtafdeling er der blevet bestilt tre Airbus A350F’ere, som skal erstatte Boeing 747-fragtflyene.

 

Relaterede artikler:

KLM opgraderer kabiner i Boeing 737-fly

Boeing har leveret sidste 737NG

Første Airbus A321 til KLM fik flot modtagelse