Første Airbus A321neo til KLM efter landingen i Amsterdam-Schiphol. (Foto: KLM | PR)

Første Airbus A321 til KLM fik flot modtagelse

En smuk “svalehale” til KLM blev tirsdag eftermiddag modtaget i Amsterdam-Schiphol efter leveringsflyvningen fra Hamborg-Finkenwerder. Det er første kort- og mellemdistancefly fra Airbus til KLM nogensinde.

Tidligere på ugen var der stor festivitas i Hamborg Finkenwerder-lufthavn, hvor Airbus blandt andet har produktionsfaciliteter for flyene i A329-serien.

Anledningen var, at KLM herfra fik leveret den første Airbus A321neo som en del af en større ordre på 100 fly i A320-serien, der også skal deles med lavprisdatterselskabet Transavia.

Det er første gang, at KLM får kort- og mellemdistancefly i flåden fra den europæiske flyproducent, da man i dag har widebody-fly af typerne A330-200/300 og for en del år siden også opererede A310-200.

Leveringsflyvningen fra Finkenwerder var ganske kort, da der kun er en afstand på omkring 380 kilometer mellem Finkenwerder og Schiphol-lufthavnen ved Amsterdam, hvor flyet får base. Det tog da også kun 38 minutter at tilbagelægge turen, inden A321-flyet med registreringen PH-AXA kunne sætte hjulene på banen i Schiphol.

Her blev flyet modtaget af en række follow-me biler, der på festlig vis sørgede for at ledsage flyet til sin standplads i lufthavnen.

Nye sæder og større kabinehylder
Ifølge KLM vil A321-flyene, der får navn efter sommerfugle, spille en vigtig rolle i ambitionerne om at reducere klimaaftrykket hos flyselskabet. Flyet er væsentligt mere støjsvagt end forgængerne og bruger mindre brændstof, hvorfor der er lavere CO2-udledning.

A321-flyene kommer til KLM i en to-klasses konfiguration med plads til 227 passagerer. Det er de særlige Airspace-cabins, som flyene bliver udstyret med, og det betyder blandt andet, at der er 60 procent mere plads i de ekstraordinært store bagagehylder samt en bredere midtergang.

Derudover er der USB-C-porte ved hvert sæde, og flyet har det mest moderne lyssystem med mood-lighting, der bidrager til en mere behagelig passageroplevelse.

Derudover er flyene udstyret med nye Recaro-sæder, hvor 36 R2-sæder er installeret i business class-kabinen, mens 191 R1-sæder er installeret i economy-afdelingen bagest i flyet.

Flyet, der har fået sommerfuglenavnet “Svalehale”, debuterer på første kommercielle flyvning den 16. september om morgenen fra Amsterdam til København, hvilket er dagen før, at SkyTeam-selskaber fra hele verden vil indtage den danske hovedstad i forbindelse med fejringen af SAS’ optagelse i alliancen.

Airbus A320 og A321-flyene kommer hos KLM til at erstatte de aldrende 737’ere fra Boeing.

 

Relaterede artikler:

Sommerfugle hos KLM: Svalehale bliver den første

KLM udsætter debut med A321neo til København

KLM bestiller op til 160 Airbus-fly