- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

KLM vil udfase Airbus-langdistancefly

KLM vil fremover kun beskæftige Boeing-fly på mellem- og langdistanceruterne, og derfor vil selskabet udfase samtlige fly af typen Airbus A330.

I løbet af få år vil der ikke være Airbus-fly hos KLM. Det hollandske flyselskab har truffet en beslutning om at reducere fra fem til tre cockpits for at gøre operationen mere enkel. Det blev tirsdag afsløret ved den årlige investordag hos Air France-KLM.

I dag skal KLM-piloterne uddannes til at flyve fem forskellige flytyper. På de regionale ruter benyttes brasilianske Embraer-fly, på mellemdistanceruterne er det Boeing 737-flyene, som KLM har valgt, mens de lange ruter betjenes med fire forskellige flytyper, henholdsvis Airbus A330, Boeing 747, Boeing 777 og Boeing 787.

KLM er allerede i gang med at fase Boeing 747-flyene ud, og inden længe kommer turen til A330´erne. Tilbage vil blot være Boeing 777-220/300ER samt Boeing 787-8/9, og disse fly kan betjenes på baggrund af en ensartet typerating, hvormed antallet af træningsprogrammer kan reduceres.

KLM vil således i fremtiden gå fra fem til tre pilotprogrammer, hvilket øger den operationelle fleksibilitet og reducerer omkostningerne.

Fly fra fem producenter
Det er ikke alene KLM, der kommer til at strømline flåden. Det samme vil være tilfældet med Air France, der i dag har en meget kompleks flådestruktur.

“Vi har ikke hver eneste flytype i flåden, men det er tæt på,” lød det, ifølge Air Transport World, muntert fra Air France-KLM-koncernchef Benjamin Smith ved investormødet.

I dag beskæftiger Air France og datterselskaberne fly fra fem forskellige flyproducenter, og der er ni forskellige træningsprogrammer til de mange forskellige fly. Her er det målet at reducere til mellem fem og syv træningsprogrammer.

De ni træningsprogrammer fordeler sig på Embraer E-145, ATR72-600, Bombardier CRJ700/1000, Embraer E170/E190, Airbus A318/319/320/321, A330-200/A340-300,A350-900, Boeing 787-9,777-200,777-300 samt Airbus A380.

Store Airbus-fly skal ud
Det er planen, at Embraer E145 og ATR72-600 skal ud af flåden, og samme vej går A330, A340 og A380. 

Til delvis erstatning for A318 og A319 har Air France bestilt 60 Airbus A220 med optioner og købsrettigheder på yderligere 60 fly af samme type. Herudover overvejes også A220-500, hvis denne kommer på markedet, og det kan blive en erstatning for A320 og A321.

“Hvis Airbus beslutter at bygge en større model, vil vi være meget interesseret i dette fly, der skal erstatte nogle af vores større Airbus-fly som A320 eller A321. Selvfølgelig skal vi overveje neo, hvad angår anden halvdel af udskiftningen af ​​kort- og mellemdistancefly, eller hvad der ellers er af fly på markedet,” uddyber Benjamin Smith.

De 10 Airbus A380 skal ud af flåden hurtigst muligt og være ude senest i 2022. Air France overvejer enten Airbus A350 eller Boeing 787 som erstatning for megajumboen, og den beslutning ventes selskabet at træffe i løbet af de kommende uger.

 

Relaterede artikler:

Officielt: Air France bestiller 60 Airbus A220

Air France udfaser samtlige 10 Airbus A380

Air France-KLM vil sende nye mellemdistancefly i udbud