- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

KLM vil udvikle fremtidens fly

KLM vil sammen med hollandsk universitet udvikle fremtidens fly. Flyet får samme kapacitet som en Airbus A350 men skal bruge 20 procent mindre brændstof.

Et flyvende V. Så kort og præcist kan man vist beskrive fremtidens passagerfly, hvis det står til KLM og det tekniske fakultet på det hollandske universitet i Delft (TU Delft). I hvert fald har de to parter netop underskrevet en samarbejdsaftale, der skal føre til udviklingen af et fly, der gør op med enhver form for traditionelt flydesign.

Ideen bag det flyvende V er, at flyet bliver mindre, lettere og mere aerodynamisk end en Airbus A350, hvilket skal gøre det 20 procent mere brændstoføkonomisk. Men trods den mindre størrelse får flyet samme passager- og cargo-kapacitet som en A350 – nemlig 314 passagerer i en standard konfiguration og 160 kubikmeter cargo-område.

Forbedret passageroplevelse
Både passagerer og fragt vil få plads i flyets V-formede vinger, og ifølge KLM og TU Delft åbner designet op for muligheden for at forbedre passageroplevelsen ombord blandt andet i forbindelse med sædedesign og -konfiguration i vingerne. Brugen af letvægtsmaterialer vil desuden blive udbredt, for at kunne reducere flyets samlede vægt mest muligt.

Flyet vil blive kortere end en A350, men vingefanget vil være det samme, hvilket betyder, at det vil kunne benytte eksisterende faciliteter i lufthavnene så som gates, standpladser, rulleveje og startbaner, ligesom det passer ind i samme størrelse hangar, som man anvender til en A350.

Alternative drivmidler
Det er tanken, at flyet i første omgang skal drives af de mest brændstofeffektive jetmotorer på markedet, men samtidig åbner man op for brugen af for eksempel elektrisk boostede turbofans på sigt.

”Radikalt nye og meget energieffektive flydesigns som det flyvende V og udviklingen af andre drivmidler er vigtige i arbejdet med at gøre luftfarten mere bæredygtig. Vores ultimative mål er at gøre flyvningen emissionsfri. Vores samarbejde med KLM giver en fantastisk mulighed for at skabe reel forandring,” siger dekanen for det tekniske fakultet på TU Delft, professor Henri Werij.

Stigende klimabevidsthed
KLM er som de fleste andre flyselskaber optaget af den stigende klimabevidsthed, og derfor ser KLM’s topchef også perspektiver i samarbejdet med det teknikske fakultet på TU Delft.

”Udviklingen af luftfarten har givet verden en stor del og giver os mulighed for at forbinde folk. Dette privilegium er parret med et stort ansvar for vores planet. KLM tager dette ansvar meget seriøst og har derfor investeret i bæredygtighed på forskellige niveauer i mange år,” siger KLMs koncernchef Pieter Elbers.

Historien melder ikke noget om, hvornår TU Delft og KLM regner med, at det flyvende V skal være klar til kommerciel drift. Men planerne er så langt fremme, at man regner med at kunne præsentere en flyvedygtig skalamodel samt en del af kabinen i fuld størrelse allerede i forbindelse med KLM Experience Days, som finder sted i Schiphol-lufthavnen i Amsterdam til oktober i forbindelse med KLM’s 100-års fødselsdag.

 

Relaterede links

SAS og Airbus indgår samarbejde om hybrid- og elfly

SAS flyver på brugt madolie på USA-rute

Boeing 797 med kun én pilot?