En foreløbig illustration af Boeings måske kommende 797-model. Foto: Boeing

Boeing 797 med kun én pilot?

Boeings kunder ønsker, at den kommende 797 kan flyves af kun én pilot. Boeing selv afviser muligheden.

Den amerikanske investeringsbank og Boeing-specialist, Jefferies, har spurgt en række Boeing-kunder, hvilke ønsker de har til den ventede nye flytype – populært kaldet 797 – som branchen regner med, at den amerikanske flyproducent snart løfter sløret for.

Og et gennemgående svar har ifølge Jefferies været et udtalt ønske om, at Boeing starter helt forfra med et blankt stykke papir – og designer et fly, der kun behøver én pilot ombord. Ifølge Jefferies skulle den ene pilot ombord så suppleres af en pilot mere på landjorden, der skulle kunne ’monitorere flere fly’.

En reduktion i antallet af piloter vil naturligvis betyde besparelser i millionklassen for flyselskaberne, og blandt andet Ryanair’s flamboyante direktør, Michael O’Leary, har tidligere luftet ønsket om at kunne nøjes med blot én pilot ombord.

Tanken ikke fjern for Boeing
Hos Boeing er tanken om én pilot heller ikke helt fjern. Flyproducentens chef for research og teknologiudvikling, Charles Toups, sagde så sent som i februar, at de første store én-pilots fly sandsynligvis ville blive fragtfly. Men han tilføjede også, at de første passagerfly med kun én pilot ligger mindst et par årtier ude i fremtiden.

Efter Jefferies’ rundspørge har Boeing dog tilsyneladende følt, at det var nødvendigt at udtrykke sig endnu tydeligere, og har derfor blandt andet sendt en mail til det amerikanske medie CNBC, hvor det fremgår, at man fortsat evaluerer businesscasen på det nye fly, men hvis man beslutter sig for at lancere flyet, vil det have et cockpit designet til to piloter.

Lancering måske udskudt
Der har gennem de seneste år været spekuleret meget i, hvornår Boeing vil annoncere sit ’New Midsize Airplane’ (NMA), der i folkemunde er døbt 797. Rygterne har længe gået på, at annonceringen skulle finde sted på Paris Air Show i juni i år. Men med Boeings aktuelle udfordringer med 737 MAX, der har været grounded siden midten af marts efter de to fatale styrt inden for fem måneder, regner mange nu med, at annonceringen af den nye flytype bliver udskudt.

Rygterne har tidligere gået på, at Boeing skulle have det nye fly klar til at gå på vingerne i 2025. Men på grund af Boeings aktuelle udfordringer med 737 MAX regner Jefferies med, at NMA/797 nu skulle være udskudt til 2028.

Ifølge branchekilder skulle NMA/797 blive et ”hybridfly”, der kombinerer stor kabine, begrænset lastrum og lang rækkevidde. Størrelsesmæssigt vil flyet dermed lægge sig mellem den største version af 737 og den mindste version af 787.

 

Relaterede links

Boeing forventer ny flytype på vingerne i 2025

Et kig frem mod Boeing 797

Boeing 797 tæt på tegnebrættet