- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Køb dit eget fly på DBA

Helt usædvanligt er et fly sat til salg på DBA, og det kan blive dit for 119.000 kroner. Flyet kan tilbagelægge en strækning fra Måløv til Odense på kun 45 minutter, lokker sælgeren.

Det er absolut ikke hver dag, der bliver sat et fly til salg på DBA (Den Blå Avis). Det vækker derfor stor opsigt, at Danmarks største formidler af køb og salg mellem private nu har fået et ultralet fly af typen Jora UA2 til salg.

Det lille propelfly med plads til to personer kan erhverves for 119.000 kroner. Sælger er 40-årige Lennart Aarup fra Kastrup, og flyet har været hans i otte år. Han har årligt haft mellem 30 og 70 flyvetimer, men fremover vil han skrue ned, og behovet for eget fly er lille.

Lennart Aarup lokker – i et interview med DBA Guide – potentielle købere med, at flyet er billigere på literen end en bil, og samtidig er det langt hurtigere. På strækningen fra hans flyveklub i Måløv i Ballerup Kommune til Odense er flyvetiden kun 45 minutter, og samtidig får man den bedste udsigt fra oven.

Motorvejskøer og forsinkede toge kan dermed undgås ved at flyve, lyder det fra Lennart Aarup, mens man bliver en del af luftrummet med store passagerjetfly, der passerer oven over.

Hangarplads og flycertifikat for 80.000 kroner
Foruden salget af selve flyet med registrering OY-9211 sælger Lennart Aarup også sin hangarplads, der er essentiel for, at et fly kan holde i mange år. Hangarpladsen på 84 kvadratmeter koster 39.000 kroner, og oven i det skal der også erhverves et flycertifikat, før man er flyvende. Vel at mærke, hvis man ikke allerede har et.

”Tager du flyvecertifikatet i Flyveklubben Albatros, som en del af flyveklubben, kan det gøres for mellem 35.000 og 40.000 kroner. Det tager cirka et lille års tid,” fortæller han og forklarer, at der ikke må tages for mange kilo med i luften.

Det ultralette fly Jora UA2 i luften. Foto: DBA Guide

”Jeg skal kende min passagers vægt, fordi flyets samlede vægt ikke må overskrides. Det betyder, at vægten af flyet i sig selv, piloten, passageren og benzinen ikke må overskride flyets samlede take off-vægt. Brændstof-mængden, og derned brændstoffets vægt, kan jeg justere på alt efter passagerens vægt, så jeg sikrer mig, at vi ikke overskrider vægtgrænsen.”

Jora UA2-flyet er bygget i 1994, og det bruger otte liter i timen på enten Blyfri 95 eller flybrændstoffet 100LL. Hele kabinen blev ombygget for to år siden, og der findes blandt andet et instrumentbræt af kulfiber og nyt sædebetræk.

‘Årets Albatro’ vil fortsætte i luften
For personer, der vil prøve kræfter med privatflyvning, har Lennart Aarup et godt råd.

”Er du helt ny i flyvning, og vil du komme i gang så billigt som muligt, vil de fleste nok vælge svæveflyvning. Letvægtsflyvning er nok den flyvetype, som er lettest at komme i gang med, hvis du vil flyve med motor,” forklarer han til DBA Guide.

Selv om Lennart Aarup vil sælge sit fly, er han dog langt fra færdig med at flyve. Han blev ’Årets Albatro’ i 2018 i sin flyveklub for blandt andet at have brugt tid på at arrangere Roskilde Airshow. Og hans store hobby vil også fylde fremover. Når han vil i luften, bliver det i stedet med et lejet eller lånt propelfly.

Endegyldigt er det i hvert fald, at Lennart Aarup tager afsked med sit ultralette fly. Og er man interesseret, ja, så er det bare om at klikke ind på DBA. En ganske usædvanlig vej at finde sit næste fly.

Herunder en lille video med Jora UA2-flyet i luften via DBA Guides YouTube-kanal:

Relaterede artikler:

Den Blå Avis og Travelmarket i nyt samarbejde

Statsministeren går fra jetfly til propelfly