- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Marked for 10.900 nye regionalfly

I en ny langsigtet prognose forudser Embraer, at der i fremtiden vil være behov for 10.900 nye regionalfly. Desuden peger flyproducenten på tre trends, der vil få betydning for fremtidens luftfart.

Den brasiliansk flyproducent Embraer har netop offentliggjort en langsigtet prognose, der udpeger forskellige behov og trends, der vil påvirke efterspørgslen på fly de kommende 19 år. Flyproducenten forventer, at der frem mod 2040 vil være behov for 10.900 nye regionalfly.

Embraer præsenterede prognosen på et pressemøde, som foregik i forbindelse med Dubai Airshow 2021, der finder sted i denne uge. Embraer forudser, at flyselskabernes indtægter per passagerkilometer (RPK) vil vokse med 3,3 procent årligt frem mod 2040. 

I 2024 forventes den globale RPK-volumen at være tilbage på samme niveau som før pandemien i 2019. Den udvikling stiller krav om mange nye fly, hvorfor Embraer har undersøgt, hvordan markedet for jet- og turbopropfly med op til 150 sæder vil udvikle sig.

Efterspørgslen falder
Embraer forventer, at flere faktorer vil føre til et mindre fald i efterspørgslen på jetfly. Trafikmønstre viser en tendens til, at der i fremtiden vil blive fløjet flere kortere ture end i dag. Derudover stiger flyselskabernes behov for fleksibilitet, tilslutningsmuligheder og effektivitet. 

De næste to årtier ser Embraer dog stadigvæk et globalt behov for 8.640 nye jetfly med en kapacitet på op til 150 sæder. 42 procent af de jetfly vil blive produceret som følge af vækst i markedet, mens de resterende 58 procent forventes at være erstatninger for udtjente fly. 

Producenten påpeger derudover, at det højnede fokus på flyvninger med kortere distancer vil føre til, at flyselskaber fra særligt Europa, USA samt Asien-Stillehavs-regionen får behov for 2.260 nye turbopropfly de næste to årtier.

Tre trends forventes at påvirke branchen
I prognosen peger Embraer desuden på tre nøgletrends, som vil være med til at påvirke efterspørgslen på nye fly de kommende 19 år. Den første trend er miljø, idet det forventes, at den grønne dagsorden vil spille en stadig større rolle i fremtiden. 

Klimadagsordenen vil blandt andet få flyselskaberne til at anskaffe mere brændstofeffektive flåder. Derudover forventes miljøhensyn i højere grad at påvirke passagernes rejsemønstre i fremtiden.

Øget digitalisering vil ligeledes føre til ændringer i kendte rejsemønstre. Det skyldes, at ny teknologi vil udmønte sig i flere muligheder for at interagere på tværs af lange afstande.

Den tredje trend er regionalisering. Flere flyproducenter forventes i fremtiden at flytte produktionen hjem for at minimere risikoen for afbrydelser i forsyningskæden, fortæller Embraer.

 

Relaterede artikler:

Prognose: Dansk luftfart på 102 procent i 2024

Får brug for 17.645 nye fly inden 2040

SAS skal have Embraer-fly